Zelený obr je lepší než maggi

libeček

Rostlinné maggi, tak se někdy v gastronomii říká libečku lékařskému (Levisticum officinale), statné, až dvou metrů dorůstající bylince z čeledi miříkovitých. V Chorvatsku jej také označují výrazem pro koření – vegeta. Lesklé listy libečku však skýtají mnohem víc než jen libé aroma. Jako každá bylinka obsahují mnoho zdraví prospěšných látek. Jde zejména vitamíny A, B a C, silice, třísloviny, organické kyseliny. Složení libečku tak zaručí nejen charakteristickou chuť pokrmů, ale zároveň působí široce léčivě.

Složení libečku a působení

  • detoxikuje organismus a posiluje imunitu
  • podporou tvorby trávících šťáv zlepšuje trávení a brání nadýmání
  • stimuluje tvorbu žluče, brání vzniku žlučových kamenů a ulevuje přetíženým játrům
  • pro jemmný diuretický účinek a desinfekční vlastnosti bývá součástí čajových směsí pro léčbu zánětů močových cest
  • uvolňuje hleny v plicích, usnadňuje dýchání při respiračních chorobách – podle TČM jsou v listopadu, nejvíce oslabeny plíce nezapomeňte si libeček nasušit, a v listopadu si čaj preventivně uvařit.
  • brání nadprodukci histaminu a přirozeně tak chrání před propuknutím alergických reakcí
  • libečková koupel je dobrá pro boj s dnou, při revmatických potížích a otocích kloubů
  • šetrně hojí akné, při dermatitidě léčí záněty kůže a tlumí podráždění
  • upravuje nepravidelnou menstruaci, přináší úlevu při menstruačních bolestech
  • v minulosti patřil libeček mezi oblíbená afrodiziaka

I když vás možná netrápí žádné zdravotní obtíže, používejte libeček aspoň v kuchyni dle libosti. Polévky, masa, omáčky, luštěniny nebo saláty s ním získají fantastickou plnou chuť, která vám umožní omezit použití soli, aniž to váš jazyk pozná.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat