Z louky rovnou na talíř. Zkuste jarní salát z bylin!

salat-s-fialkami

Býložravci na jaře zažívají opravdové hody. Zazalenají se louky a pastviny a po chudých zimních měsících začíná období hojnosti. Zkuste to také a připravte si jarní salát. Poradíme vám, které bylinky do salátu můžete v klidu využít, nebo si je zobnout jen tak pro zdraví, až je uvidíte na zahrádce.

My lidé jsme si bohužel zvyklí konzumovat pouze kulturní plodiny. Mladé části volně rostoucích bylinek jsou přitom stejně využitelné. Rostou bez chemických postřiků a nebývají pouze napumpované vodou a dusičnany, ale obsahují také léčivé složky, vitamíny, minerály, vlákninu a spoustu chlorofylu. Jejich sběr nezabere moc času, ten je navíc strávený na zdravém vzduchu.

Bylinky, které můžete konzumovat jen tak nebo je použít do salátu

Bylinek, které jsou konzumovatelné a běžně se v naší přírodě vyskytují, jsou stovky. My jsme pro vás vybrali desítku těch, o které není nouze a poznáte je zaručeně i bez botanického atlasu.

1. Pampeliška lékařská (Taraxacum officinale)

Tuto rostlinku není třeba nikomu dlouze představovat. Pro konzumaci se hodí co nejmladší světlé listy, nejlépe natrhané z rostlin, které ještě nekvetou. Mají příjemně nahořklou chuť. Bylinka je zásobárnou inulinu, který je pro diabetitiky vhodnější než škroby. Dále jsou v ní hořčiny, třísloviny a fytoncidy. O léčivých účincích pampelišky se dočtete v našem článku Pampeliška není jen pro králíky.

2. Jitrocel kopinatý (Plantago lanceolata)

Jitrocel bylinkáři doporučují zejména pro jeho hojivé vlastnosti. Listy jsou bohaté na slizové látky, , enzymy, třísloviny, vitamín C, hořčiny, draselné soli nebo zinek. Sbírat je lze v podstatě po celé vegetační období. Výčet zdravotních benefitů jitrocele jsme publikovali v článku Jitrocel je silák při hojení ran i při kašli.

3. Violka vonná (Viola odorata)

Roste na teplejších stanovištích, na okrajích křovin, v listnatých lesích, parcích. Poznávacím znamením jsou příjemně vonící fialové květy. Z látek obsažených v listech mají terapeutický efekt saponiny usnadňující odkašlávání, hojivý sliz, glykosidy nebo kyselina salicylová, která má protirevmatický účinek. Do salátu se ovšem hodí zejména kvítky, které díky vonným silicím dodají zajímavé aroma.

4. Sedmikráska chudobka (Bellis perennis)

Zásobu jedlých květů dodá i sedmikráska, která s výjimkou nejchladnějších měsíců zdobí trávníky celoročně. Jsou zdrojem řady tělu prospěšných látek, zejména hořčin, slizu, silic, flavonoidů, saponinů a inulinu. Léčivé vlastnosti sedmikrásek se uplatní u onemocnění dýchacích cest, při poruchách trávení nebo při potížích s játry. Více o sedmikrásce zjistíte v článku Léčivé sedmikrásky kvetou až do zimy.

5. Kokoška pastuší tobolka (Capsella bursa-pastoris)

Je plevelná léčivka, která patří do čeledi brukvovitých. Podobně jako dalším rostlinám z této čeledi ji dodávají štiplavost sirné glykosidy známé svým antimikrobiálním účinkem. Chuťově proto může zastoupit hořčici přidávanou do zálivek salátů. Na jídlo jsou vhodná květensví a mladé lístky. V léčitelství má své místo při snižování krvácivosti, úpravě hypertenze, tlumení silné menstruace, u vnějších poranění a zánětů hybného aparátu.

6. Svízel povázka (Galium mollugo)

Opravdovou jarní lahůdkou je svízel, rostoucí zejména na vlhkých loukách. Dorůstá až metrové výšky, takže pár hrstí lístků do salátu natrháte velmi rychle. Působí diureticky a léčí potíže s močovými cestami.

7. Šťovík kyselý (Rumex acetosa)

Každému salátu prospěje trocha kyselosti. Namísto octa nebo citronové šťávy použijte lístky šťovíku kyselého (Rumex acetosa). Důvodem jeho chuti je kyselina šťavelová, ale obsahuje také hodně vitamínu C, provitamín A, třísloviny a minerály. Příznivě působí na trávení a dobré vyprazdňování, soli železa zase zlepšují krvetvorbu.

8. Medvědí česnek (Allium ursinum)

Bez česneku by salát neměl šmrnc. Nepoužívejte ovšem klasický kuchyňský, ale jako listovou zeleninu divoký medvědí česnek (Allium ursinum). Jeho chuť není tak agresivní, takže se ho nemusí bát ani lidé, kterým klasický česnek příliš nevoní. Je ideální pro detoxikaci organismu, doplnění vitamínu C, regulaci krevního tlaku a při léčbě nemocí z nachlazení. Speciálně jsme se mu věnovali v článku Recept na zdraví najdete v medvědím česneku.

9. Hluchavka nachová (Lamium purpureum)

Sice připomíná kopřivu, ale nežahá. Do zelených pokrmů jsou vhodné mladé výhony, listy a sladké květy. Podobně jako její sestra, hluchavka bílá, je silně léčivá u respiračních onemocnění, nemocí močových cest, zklidňuje při nervovém podráždění a nespavosti.

10. Chmel otáčivý (Humulus lupulus)

Jsme pivní velmocí, proto nesmíme zapomenou na chmel otáčivý (Humulus lupulus). Tentokrát nás ale nezajímají šištice, ale mladé výhonky užívané jako zelenina, tzv. „chmelový chřest“. Chmel je vlhkomilný, určitě na něj narazíte v křovinách na březích potoků a řek. O chmelu jsme vám referovali podrobněji v článku Užívání chmele je pro zdraví skvělé.

Pokud se rozhodnete ochutnat salát z divokých bylin, vyrazte na ně do přírody v ranních hodinách, kdy jsou osvěžené rosou a jsou nejkřehčí. Sběr na travnatých plochách ve městech nedoporučujeme, jak kvůli znečištění prachem a zplodinami z automobilů, ale také kvůli pejskařům venčícím své miláčky.

Na dochucení použijte vaši oblíbenou zálivku, třeba klasický vinaigrette nebo jogurtový dresing.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat