Když vám schází krvinky, napraví to rostlinky

Zdroj: Freepik.com

Za vznikem chudokrevnosti stojí porušená tvorba červených krvinek nebo jejich zvýšený zánik. Důsledkem je pak menší schopnost krve dodávat kyslík tkáním. Vnějšími projevy anémie jsou bušení srdce, dušnost, úbytek fyzických sil a vytrvalosti, pomalé hojení ran, nápadná bledost, horší stav vlasů a nehtů, ale také změny v psychické rovině – podrážděnost, častější střídání nálad, apatie a bolesti hlavy. Co pomáhá na chudokrevnost a jaké potraviny i doplňky stravy je vhodné zapojit do jídelníčku?

Druhy anémií

Lékařská věda rozlišuje různé druhy anémií, ze kterých jsou nejčastější ty, jejichž příčinou je deficit nezbytných nutrientů. Jedná se o nedostatek železa, vitamínu B12 a kyseliny listové. Hlavním důvodem vzniku takové chudokrevnosti je málo hodnotná nebo nevhodně složená strava. Léčba těchto typů anémie, stejně jako prevence před jejich vznikem, spočívá ve většině případů v úpravě jídelníčku.

Zdroj železa se skrývá ve vhodných potravinách

Kromě živočišných zdrojů železa, především červeného masa, jater nebo mořských plodů, zaručí jeho dostatečný příjem také celá plejáda potravin rostlinného původu. Vyniká především goji, čočka, fazole, sója, hnědá rýže, různé druhy ořechů, mák, ovesné vločky, pažitka, pórek, červená řepa, fíky, maliny, jahody, višně, meruňky nebo švestky.

Po jakých doplňcích stravy sáhnout

Stále populárnější jsou také organické doplňky stravy – chlorellaspirulina. Železo pomohou doplňovat také některé tradiční české bylinky pro přípravu léčivých čajů. Osvědčují se listy maliníku a ostružiníku, kopřiva, divizna a pampeliška. Při současném doplňování vitamínu C je zaručeno také lepší vstřebávání železa v organismu.

Vitamín B12 by neměli zanedbat především vegani

Vitamín B12 je nedostatkovým zbožím zejména u veganů. Lidské tělo ho obvykle získává z masa, vnitřností a potravin živočišného původu. Proto vegani, kteří na rozdíl od vegetariánů nekonzumují ani vejce, mléko a mléčné výrobky, trpí mnohdy nedostatkem tohoto (pro krvetvorbu nezbytného) vitamínu. Musí ho tudíž přijímat prostřednictvím doplňků stravy. Alternativou jsou pivovarské kvasnice v průběhu kultivace obohacené o vitamín B12.

Zdroj: Freepik.com

Pomůže i kyselina listová

Třetí základní kámen zdravé krvetvorby, kyselina listová, je v souladu se svým názvem hojně obsažena v listové zelenině. Dále ji najdete v košťálové zelenině, obilných klíčcích a celozrnných produktech, vlašských a pistáciových ořeších, zeleném hrášku a fazolových luscích, dýních, avokádu, banánech, citrusovém ovoci nebo lněných a slunečnicových semínkách. Přínosné je také hojné použití zelených bylinek v kuchyni.

Tvorbu hemoglobinu podporují také doplňky stravy skrývající v sobě velké zásoby chlorofylu. Jedná se především o sušenou šťávu z mladého ječmene. Jako univerzální krevní tonikum, které zlepšuje celkový krevní obraz, zase funguje jeden ze základních rostlinných medikamentů čínské medicíny – ženšen.

Další příčiny anémie

Existují však i jiné příčiny anémie než pouze špatné stravovací návyky. Způsobit ji může také snížená imunita, nedostatek minerálů, těhotenství, rychlý růst v dětství, ztráta krve v důsledku zranění nebo příliš silné menstruační krvácení, různá chronická onemocnění, otrava olovem, dědičné dispozice nebo alkoholismus. V těchto případech je nutné odstranit skutečnou příčinu, chudokrevnost bývá pouze symptomem poukazujícím na to, že něco není v pořádku.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat