Jablíčko z ráje – nejzdravější pokušení

Zdroj: Freepik.com

Rajče jedlé (Solanum lycopersicum) neboli Lilek rajče je oblíbená lilkovitá rostlina, u které je z botanického hlediska poněkud obtížné určit, zda se jedná o ovoce nebo zeleninu. Přestože jde o trvalku, je v našich zeměpisných šířkách pěstována jako jednoletka. Do Evropy přivezli jejich semena z Jižní Ameriky španělští dobyvatelé. Nejdříve bylo rajče vyséváno jako okrasná rostlina na zahradách španělské šlechty, teprve časem lidé usoudili, že by byl hřích lákavě vyhlížející plody neochutnat. Sladká chuť rajčat je úplně ohromila a rostlina si okamžitě zasloužila označení „rajské jablko“, u nás tedy zkráceně rajče. Dnes se celosvětově pěstuje ročně přes 160 miliónů tun rajčat a pěstitelé mají na výběr z více než 10 000 odrůd.

Rajče je zásobárna vitamínů

Šťavnaté plody rajčat jsou perfektní zásobárnou vitamínů A, K, C, B1, B3, B5, B6, B7 a B9. Obsahují železo, draslík, hořčík, chrom, zinek, fosfor, flavonony, flavonoly, glykosid lykopen a deriváty mastných kyselin. Mají hodně vlákniny, až 5% sacharidů, 2,5% proteinů, 90% vody a téměř žádný tuk. Není se proto čemu divit, že pokud si denně dopřejeme alespoň jedno rajče, výrazně vám prospěje.

Proč jíst rajčata?

  • díky lykopenu až o 30% snižuje výskyt kardiovaskulárních onemocnění
  • poskytuje tělu obrovské množství přírodních vitamínů a minerálních látek
  • mírní negativní vliv tabákového kouře u aktivních i pasivních kuřáků
  • obohacuje chuť pokrmů a u vařených jídel výrazně zlepšuje nutriční hodnotu
  • obsahuje celou řadu silných antioxidantů
  • stimuluje jaterní činnost a trávení, zabraňuje zácpě
  • je prevencí před nemocemi ledvin a tvorbou ledvinových a žlučových kamenů
  • zlepšuje vzhled a strukturu vlasů, revitalizuje jejich růst
  • působí proti zánětlivým nemocem pokožky, zejména proti akné a celkově upravuje vzhled pleti, vyrobte si domácí pleťovou masku na akné z rajčat.
  • pomáhá udržovat zdravé kosti
  • inhibuje hladinu stresových hormonů a posiluje imunitní systém
  • pomáhá snižovat riziko vzniku krevních sraženin
  • podporuje produkci karnitinu, který až o třetinu urychluje spalování tuků
  • posiluje zrak a chrání oči před makulární degenerací
  • je ochranou před cévními mozkovými příhodami
  • obnovuje biochemickou rovnováhu u diabetiků
  • je vynikajícím pomocníkem v boji proti rakovině prostaty a rakovině prsu

Nejlepší pro zdraví jsou samozřejmě hezky vyzrálá čerstvá rajčátka, ale teplou kuchyni si dnes bez nich dokážeme těžko představit. Při jejich gastronomické úpravě se však vždy vyhněte hliníkovému nádobí, se kterým reagují a škodlivé stopy hliníku se uvolňují do pokrmu. I když nemáte v zimě čerstvá rajčata k dispozici, vždy je dobré ve spíži schovávat konzervovaná rajčata nebo tomatové pyré.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat