Abeceda vitamínů: A

Zdroj: Freepik.com

Vitamín A neboli axeroftol existuje ve dvou přirozených formách, jako vitamín A1-retinol a vitamín A2-tridehydroretin. Vitamín A si lidské tělo také metabolicky vytváří z provitamínů A – alfa-karotenu, beta-karotenu, luteinu, lykopenu a mnoha dalších oranžových a červených rostlinných pigmentů.

Axeroftol a jeho působení

„Áčko“ je velmi důležité pro zdraví zraku, kůže, sliznic, kostí a posiluje imunitní systém. Jako antioxidant pomáhá zlepšovat kondici pleti, podporuje její přirozenou hydrataci a produkci enzymů stabilizujících tvorbu kolagenu. Vitamín A je také klíčem k hedvábně lesklým a pevným vlasům. Proto se často přidává do pleťových krémů, masek a dalších kosmetických přípravků. V těhotenství má důležitý vliv na normální vývoj plodu.

Doporučená denní dávka je stanovena na 0,8 mg. Ekvivalentem je 9,6 mg beta-karotenu nebo 19,2 mg ostatních karotenoidů.

Nedostatek vitamínu A může mít za následek tendenci ke vzniku zrakových vad, zhoršení kvality kůže, snížení pohlavní aktivity a potence a v neposlední řadě narušení imunity. Předávkování může způsobit osteoporózu, otravu a mezi 4.-9. týdnem těhotenství vývojové vady plodu.

Jaké potraviny obsahují vitamín A

Vitamín A1 je obsažen v potravinách živočišného původu, zejména v rybím tuku, játrech, žloutcích, másle a v menší míře také v mléce. Vitamín A2 se nachází v mořských rybách.

Provitamíny A jsou pomocná fotosyntetická barviva rostlin. Jejich přítomnost bývá často indikována zářivě oranžovým zbarvením ovoce a zeleniny. Jejich typickými zdroji jsou mrkve, meruňky, višně, melouny, rajčata, papriky, kukuřice, sladké brambory nebo dýně. Z exotických plodů vyniká goji, mango a papája. Zářivá barva však není podmínkou. V obsahu provitamínu A exceluje překvapivě také špenát, kapusta, brokolice, čínské zelí, zelený hrášek, tuřín, mangold nebo listy pampelišek. Pokud v kuchyni používáte čerstvé bylinky, „áčko“ najdete třeba v majoránce a bazalce. V našem dalším článku najdete seznam potravin s vitamínem A.

Výhodou doplňování vitamínu A prostřednictvím rostlinné stravy je prakticky nemožné předávkování. Organismus si vytvoří z provitamínů pouze potřebné množství vitamínu. Protože je vitamín A rozpustný v tucích, usnadní jeho vstřebávání z ovoce a zeleniny přidání olivového nebo jiného rostlinného oleje.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat