Jak chránit játra před poškozením

Zdroj: Freepik.com

Vaše játra jsou pro život stejně důležitá jako vaše srdce. Bez jejich správného fungování by nebylo možné trávení, odstranění metabolických odpadů nebo detoxikace organismu. Játra jsou úžasnou továrnou, ve které v každé vteřině probíhají stovky procesů.

Za co všechno jsou játra odpovědná

  • metabolismus sacharidů
  • metabolismus lipidů
  • metabolismus aminokyselin
  • detoxikace amoniaku
  • degradace cholesterolu
  • degradace hemu z rozpadlých červených krvinek
  • odstranění cizorodých hydrofobních molekul
  • tvorba hormonů
  • degradace a inaktivace hormonů
  • syntéza plazmatických proteinů
  • zásobárna lipidů, glykogenu, železa a vitamínů A, D, K a B12
  • krvetvorba během embryonálního vývoje a u dospělých v případě těžkého poškození kostní dřeně

Nemoci jater

Nemoci jater jsou často spojovány s nadměrnou konzumací alkoholu. Jistě, jde o jeden z faktorů, který dává játrům pořádně zabrat. Ale rozhodně není jediným. Podobně působí vystavení těla různým druhům znečištění, jako jsou výfukové plyny, smog, cigaretový kouř, insekticidy, herbicidy, chlor či těžké kovy. Negativně se na jejich stavu odráží konzumace drog a syntetických léčiv, umělých aromatizačních složek potravin a barviv, chemických konzervantů a nadměrný příjem bílých jedů – rafinovaného cukru a mouky.

O problémy s játry si říkáme přejídáním a příliš velkým příjmem tučných jídel. Jejich nepřítelem je také sedavý životní styl s nedostatkem fyzické aktivity. Postihnout nás může i zánět jater vyvolaný virem hepatitidy, zvýšené riziko je u uživatelů drog, lidí s nedostatečnými hygienickými návyky, sexuálně promiskuitních jedinců a také pracovníků ve zdravotnictví. Duben je měsícem jater, proto je ideálním měsícem pro detoxikaci.

Co játrům prospívá nejvíce

Bez nadsázky lze říci, že játrům prospívá kvalitní jídlo, čistá voda, dobrý vzduch a tělesné cvičení. V dnešním světě zamořeném zplodinami v ovzduší, nenápadnými syntetickými zabijáky v potravinách a rezidui těžkých kovů a pesticidů v plodinách se však dodržování těchto zásad může jevit jako těžko proveditelné.

Matka příroda játrům naštěstí poskytla neuvěřitelnou schopnost regenerace. Musíme jim však trochu ulevit a alespoň dvakrát jim pro očistu poskytnout dostatečné podmínky. Pro regenerační kúru jsou nezbytná dietní opatření – silné omezení tučných pokrmů, masa, uzenin, mléčných výrobků, smažených jídel a úplné vynechání alkoholu. Do jídelníčku je naopak vhodné zařadit černou ředkev, čerstvé nebo kysané hlávkové zelí, cibuli, česnek a kroupy. Pro detoxikaci je vynikající zajistit přísun většího množství chlorofylu, buď prostřednictvím listové zeleniny, nebo pomocí potravinových doplňků – mladý ječmen či chlorella.

A abychom účinky diety posílili ještě více, doporučujeme sáhnout po některé z osvědčených bylin, které mají na játra pozitivní vliv. Jedničkou je ostropestřec mariánský, jehož extrakt obsahuje například doplněk stravy Cytosan, který je vhodný při detoxikaci, obsahuje navíc humáty, které jsou směsí huminových a fulvových kyselin.

Ostropestřec si můžeme dopřávat jako prevenci, vždy po dobu několika týdnů vícekrát ročně, a to jako bylinkový čaj, nebo ještě lépe ve formě prášku ze sušených rostlin. Dalšími přírodními jaterními medikamenty jsou kořen pampelišky, vlaštovičník, měsíček lékařský, kořen čekanky, list jitrocele a kopřiva.

Nečekejte, až si vaše játra o pomoc řeknou tím, že propukne jejich onemocnění. Upravte svou životosprávu a stravovací návyky, zbytečně je nepřetěžujte a podpořte jejich očistu vhodnými bylinkami.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat