Máte už dost brambor? Zkuste topinambury

Zdroj: Freepik.com

Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus) je plodinou známou více než 3000 let. Vzhledem připomíná slunečnici roční, její květenství jsou ale menší. Dorůstá až 3 metrů, větvící se stonek pokrývají bělavé chloupky. Listy mají protáhlý tvar. Z podzemních výhonů vyrůstají hlízy, které jsou zajímavé jak svými výnosy, tak zejména nutričním složením.

Kde se vzala slunečnice topinambur

Původním areálem topinamburů je Amerika, kde byly důležitou součástí jídelníčku domorodců. Své jméno rostlina získala po indiánském kmeni Tupinambů. Ze zámoří se rozšířily do Evropy, kde byly hojně pěstovány především ve Francii, dokud je koncem 16. století nezačaly nahrazovat brambory. Topinambury jsou fascinující schopností přežívat v náročných podmínkách i tam, kde se jiným rostlinám nedaří. Rostou od nížin až po horské oblasti, v půdách bohatých i chudých. Snadno zplaňují, volně rostoucí topinambury uvidíte často na březích řek.

Obsahové látky

Hlízy, známé také jako židovské brambory, jsou vynikající zásobárnou přírodního polysacharidu inulinu, který v nich tvoří až 16% podíl. Poskytují dostatek vlákniny, vitamíny A, C, E, flavonoidy, draslík, železo, měď, hořčík, mangan, selen, zinek a malé množství některých vitamínů skupiny B – folát, pyridoxin, kyselinu pantotenovou, riboflavin a thiamin. Sacharidy jsou celkově v hlízách zastoupeny 17%, proteiny 2%, nenasycené tuky 2%. Energetická hodnota 100 gramů topinamburů je přibližně 75 kalorií.

Topinambury jsou plodinou skvěle využitelnou v gastronomii, ale poslouží také jako přírodní medikament, zejména v prevenci, detoxikaci, ale i léčbě různých onemocnění.

Pokud si topinambury oblíbíte, poskytnou vašemu organismu spoustu pozitivních účinků

  • Jsou přírodním antioxidantem, chrání buňky před poškozením volnými radikály a zpomalují proces stárnutí.
  • Mix vitamínů, minerálů a prebiotický efekt posilují imunitu a zvyšují vitalitu organismu.
  • Hlízy jsou vynikajícím zdrojem energie při vysoké fyzické zátěži, při sportu nebo namáhavé práci až na 12 hodin.
  • Nestrávená část inulinu a vláknina na sebe váží velké množství toxinů, které pak s nimi tělo vyloučí. Tak pomáhá čistit střeva a játra.
  • Optimalizují trávení, stimulují růst bifidobakterií, zlepšují střevní peristaltiku a brání vzniku zácpy.
  • Inulin zajišťuje lepší vstřebávání vitamínů a minerálních látek z jiných potravin až o 17% procent.
  • Snižují hladinu cukru v krvi, zpomalují vstřebávání sacharidů. Mají nízký glykemický index, jsou sladké a přitom vhodné pro diabetiky.
  • Hlízy neobsahují žádný lepek, proto patří do jídelníčku lidí trpících celiakií.
  • Při pěstování neabsorbují těžké kovy, radioaktivní látky a jiné toxické škodliviny, nevyžadují žádná hnojiva.

Židovské brambory jsou v kuchyni velmi všestranně použitelnou surovinou. Zasyrova je můžete přidávat do zeleninových salátů, mají příjemně oříškovou příchuť. Vařené, dušené nebo pečené poslouží jako příloha. Nebojte se jimi obohatit zeleninové polévky. Pokud si chcete trošku zahřešit, usmažte nebo upečte topinamburové lupínky či hranolky (podobně jako ty bramborové).

Tip: Přečtěte si další zajímavé tipy, které najdete v kategorii zdravá strava.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat