Jezte špaldu, vaše tělo vám poděkuje

Zdroj: Freepik.com

Špalda (Triticum spelta) je dnes málo pěstovaný druh pšenice, jejíž nejbližší příbuznou je moderní pšenice setá (Triticum aestivum). Ačkoliv jde o plodiny velmi podobné, jejich působení na lidské zdraví se kupodivu velmi rozcházejí. Jak je to možné?

Pšenice

Pšenice setá byla pěstěním vylepšována tak, aby plodina dosahovala co nejvyšších hektarových výnosů a snadno se zpracovávala. Její šlechtění v posledních desetiletích dospělo až do stádia genetické modifikace. Získala obrovskou schopnost nasytit celý svět, ale naprosto ztratila vše ze svého přirozeného léčivého potenciálu.

Špalda

Špalda si oproti ní zachovala vlastnosti, kterými disponovala již před tisíci lety. Je otužilá, má solidní podíl minerálů a bílkovin, je rezistentní vůči použití umělých hnojiv a vykazuje velkou odolnost vůči běžným chorobám a škůdcům. Proto se ke špaldě vrací stále více pěstitelů vyznávajících zásady organického farmaření.

Rozdíl v nutričním profilu špaldy a pšenice

Na první pohled není nutriční profil špaldové a pšeničné mouky diametrálně odlišný. Špalda je ale plná živin, které jiné obiloviny obsahují v menší míře. Kromě podílu sacharidů je impozantní vysoký obsah proteinů a vlákniny, značné množství nenasycených mastných kyselin, železa, mědi, manganu, hořčíku, fosforu, draslíku, zinku, selenu, niacinu, thiaminu, vitamínu B6 a kyseliny listové.

100 gramů špaldy pokryje 43% denního příjmu vlákniny, 29% proteinů a pouze 24% karbohydrátů. Glykemický index špaldy má na obilovinu nízkou hodnotu 40.

Špalda je ve všech směrech zdraví prospěšná

Kombinace živin dělá ze špaldy potravinu užitečnou pro diabetiky a pacienty s Lymskou boreliózou. Snižuje riziko vzniku aterosklerózy, má pozitivní vliv na imunitu, minerály posilují kosti, proteiny jsou důležité pro svaly. Nahrazení pšenice špaldou si pochvalují lidé bojující se zažívacími problémy, artritidou, migrénami, podrážděním kůže a syndromem dráždivého tračníku. Špalda je výbornou alternativou, pokud trpíte alergií na pšenici, ale není obecně vhodná pro celiaky. Obsahuje totiž lepek – stejně jako pšenice setá, pouze v menším množství. Špalda je však výborně stravitelná a špaldový lepek je organismem výrazně snáze štěpen než lepek šlechtěné pšenice.

Kde všude můžeme špaldu využít

Špaldovou moukou můžete v kuchyni zcela nebo zčásti nahradit běžnou mouku. Dá se použít na pečení slaného i sladkého pečiva, při přípravě těstovin nebo špaldové kaše. Ze zrn lze uvařit obdobu rizota – takzvané špaldoto, přidávat je do polévek místo krup nebo je uvařené rozemlít a přimíchat do sekané a karbanátků místo housky. Ze špaldy se také vyrábí kávovina – jako náhražka kávy. Vyzkoušejte recept na výborné špaldové palačinky z naší kuchyně a překvapte děti zdravým mlsáním.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat