Search
Close this search box.

Jak vyčistit tělo po vánočním hodování

Zdroj: Freepik.com

Možná patříte mezi ty, kteří se snaží pečlivě střežit životosprávu, ale přesto nedokážete odolat nástrahám vánočního hodování. Není na tom nic divného, zimní svátky si spojujeme s příjemnými okamžiky s rodinou a přáteli, které často strávíme u bohatě prostřeného stolu. Je těžké si hlídat energetický příjem a nutriční složení připravených pokrmů, když jsou tak lákavé. Poradíme vám, jak vyčistit tělo po vánočním hodování přírodní cestou.

Štědrovečerní smažený kapr s bramborovým salátem nepatří mezi ukázky zdravé diety a následující dva dny bývají na pořadu ještě další kalorické bomby tradiční české kuchyně. S chutí si také dopřáváme spoustu cukroví, které obsahuje především rafinovaný cukr, bílou mouku a tuk. Když k tomu připočteme nějakou tu sklenku vína, pár půllitrů piva, štamprličku na lepší trávení, svařák nebo grog pro zahřátí, případně sladké limonády, nemůžeme se divit, že se pak cítíme unavení a těžcí.

Po vánočním hodování trpí žaludek, střeva, ledviny i játra

Aby tělo zpracovalo velké množství ne zrovna dietního jídla a pití, vynaloží velké množství námahy a energie. Zabrat dostanou žaludek a střeva, ale také ledviny a především játra. V těle se navíc nahromadí spousta metabolického odpadu, který působí toxicky. Je proto vhodné po svátcích jeho odbourání a vyloučení podpořit opatřeními, po kterých se dostaneme zase do formy.

1. Dodržujte dostatečný příjem vody

Dva litry tekutin jsou tak akorát, aby tělo fungovalo tak, jak má, netrpělo žízní a zároveň nebyly přetěžovány ledviny. Ideální je čistá voda, případně bylinkové nebo ovocné čaje.

2. Vyškrtněte na pár dnů maso z jídelníčku

I když jsou proteiny důležitou stavební složkou těla, odpočiňte si několik dní od jejich živočišné formy. Dopřejte si více zeleniny a luštěnin, které jsou zdravějším zdrojem bílkovin. Tabu jsou samozřejmě také uzeniny.

3. Nahraďte bílé pečivo celozrnným

Celozrnná mouka zásobuje tělo menším množstvím lepku, který nejen u celiaků neblaze působí na stav střevních sliznic. Celozrnné pečivo díky obsahu nestravitelných částí také způsobuje lepší peristaltiku, čímž se doba působení lepku na střevní buňky zkracuje. Vyzkoušejte naše zdravé recepty bez lepku a změňte jídelníček třeba hned.

4. Zvyšte podíl vlákniny ve stravě

Nerozpustná vláknina přítomná v zelenině, ovesných vločkách nebo lněných, konopných či chia semínkách pomáhá vyčistit trávicí trakt od nestrávených zbytků tuků a masa, které působí pocity těžkosti a nadýmání.

Zdroj: Freepik.com

5. Podpořte funkci a regeneraci jater

Játra jsou orgánem zodpovědným za metabolismus sacharidů, lipidů a aminokyselin. Proto není divu, že při vánočním přejídání si zrovna neodpočinou. Ulevíte jim na cukry a tuky skromnější stravou, ale také bylinkami. Zjistěte, jak na jarní očistu jater a odlehčete organismu.

6. Vyhněte se alkoholickým nápojům

Důsledky působení alkoholu na jaterní tkáň jsou všeobecně známy. Přestože v rozumné míře alkohol neškodí, v kombinaci v tučnou a sladkou stravou už zvýšené riziko představuje. Pár dní abstinence proto tělu přijde vhod.

7. Alkalizujte překyselený organismus

Překyselení organismu vyvolává zažívací problémy, nadýmání, pálení žáhy a poškozuje žaludek, střeva, játra, žlučník a slinivku. Předejdete mu konzumací zásadotvorné zeleniny a zelenými doplňky stravy – mladým ječmenem, spirulinou a chlorellou.

8. Regulujte příjem rafinovaného cukru

Nadměrná spotřeba bílého cukru je nejen hlavním rizikovým faktorem při vzniku diabetu, ale také jednou z příčin již zmíněného překyselení organismu. Místo cukrovinek, sladkostí a slazených limonád zažeňte chuť na sladké ovocem.

9. Omezte množství vypitých šálků kávy

Káva působí dráždivě na žaludek, navíc působí prudké změny výkonnosti, kdy po rychlém povzbuzení dochází k náhlému útlumu fyzických i mentálních funkcí. Pokud potřebujete stimulant, vyzkoušejte jako zdravější alternativu Qi coffee nebo japonský zelený čaj matcha.

10. Nezapomeňte na pohyb, relaxaci a dostatek spánku

Aktivní pohyb podpoří lepší trávení, dokonalejší okysličení těla a rychlejší spalování cukrů a tuků. Sport nebo procházka na čerstvém vzduchu proto nesmí chybět. Ale netýrejte se zase příliš, již samotné metabolické funkce odčerpají část energie, takže si dopřejte i čas na regeneraci a vydatný spánek. Zjistěte, podle čeho poznáte, že se málo hýbete.

Uvedené zásady dodržujte nejméně čtyři dny, ideálně týden. Celkový efekt můžete ještě posílit návštěvou sauny a masážemi, které rozproudí krev ve zlenivělém těle.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat