Search
Close this search box.

Okurka – zelená bandaska s živou vodou

Zdroj: Freepik.com

Okurka setá (Cucumis sativus) patří mezi nejpopulárnější druhy zeleniny. Tato tykvovitá rostlina se díky své osvěžující chuti a pěstební nenáročnosti rozšířila ze své původní domoviny, teplých vlhkých oblastí Indie a Číny, prakticky do celého světa. V našem podnebním pásmu dorůstají do konzumní velikosti ve fóliovnících a sklenících už od pozdního jara, na polích pak nejvíce o prázdninách. Čas sběru okurek – okurková sezóna – se stal synonymem pro období, na které si stěžují zejména žurnalisté, protože se nic mediálně zajímavého obvykle neděje. Pro zdraví je však okurková sezóna opravdovým požehnáním. Je dobré náležitě využít snadné dostupnosti čerstvých okurek a denně si je dopřát.

Neloupejte okurku a jezte ji i se slupkou, vyplatí se vám to

Plody okurky se podle odrůdy mohou lišit svou velikostí, tvarem a hladkostí povrchu, ale uvnitř jsou v zásadě všechny stejné. Pod sytě zelenou slupkou zadržuje dužnina až 95% podíl vody. Uvnitř je koncentrace minerálů a vitamínů poměrně nízká, slupka to však plně vynahradí. Proto je ideální jíst okurky neoloupané. Jedna 30 dkg salátová okurka představuje 4-6% doporučené denní dávky (DDD) vitamínu A, vitamínu B6, thiaminu, riboflavinu, vápníku, železa, zinku a mědi, 8% DDD vitamínu B5, 10-15% DDD vitamínu C, hořčíku, manganu a draslíku. Opravdu štědrá je pak na vitamín K, kterého dodá tělu okolo 60% DDD.

Není proto divu, že chroupání okurek přináší mnoho užitku

  • Z okurky neztloustnete. Z dietologického hlediska je absolutně bez závad, má pouze 45 kalorií, minimum sacharidů a žádný tuk. (Tip: Najděte tu pravou dietu právě pro vás)
  • Okurka je vhodnou součástí pitného režimu. Jedna salátovka je zdravou a o vitamíny bohatší alternativou třetinky minerálky nebo iontového nápoje.
  • Má silně alkalizující účinek, podpoří neutralizaci překyseleného organismu a vylučování toxinů z těla. Je osvědčenou prevencí vzniku ledvinových a močových kamenů.
  • Udržuje nízkou hladinu kyseliny močové v krvi. Brání rozvoji zánětlivých onemocnění jako dna a revmatoidní artritida.
  • Reguluje krevní tlak. Pro vznik hypertenze se v ní rizikový sodík prakticky nevyskytuje a přítomný draslík vysoký tlak snižuje.
  • V okurce není žádný cholesterol a obsažené rostlinné steroly ještě redukují škodlivý LDL cholesterol v krvi.
  • Diabetici se tedy bát jedení okurek nemusí, mají nízký glykemický index s hodnotou 15. Okurka navíc obsahuje složky stimulující produkci inzulínu.
  • Okurka je hojnou zásobárnou vitamínu K, který je nezbytný pro mineralizaci kostí a správnou srážlivost krve.
  • Obsahuje oxid křemičitý – stopový prvek, který významně přispívá k posílení našich pojivových tkání, pleti a vlasů. Má pozitivní vliv při léčbě ekzémů, akné a lupénky.
  • Okurka je šetrnou léčbou mnoha kožních problémů. Kyseliny askorbová a kávová zabraňují ztrátě vody. Lokální aplikace okurky je proto dobrou kúrou na úpal, popáleniny a dermatitidu.

Okurky jsou v kuchyni oblíbenou ingrediencí letních salátů, ale připravíte z nich i studenou polévku, teplou omáčku nebo osvěžující nealkoholický drink. Trávicímu traktu pomohou probiotické bakterie v kvašácích. Celoročně si pak můžeme pochutnávat na sterilovaných nakládačkách ve sladkokyselém nálevu.

Tip: V horkých letních dnech vás osvěží okurková voda, vyzkoušejte.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat