Jak si pochutnat na částech zeleniny, které běžně končí v koši

Zdroj: Freepik.com

Na vesnici dřív nebyl problém veškeré zbytky ze zeleniny zpracovat. Co nepřišlo na talíř, to se dalo slepicím, králíkům nebo čuníkům v chlívku. V dnešní době však často spotřebujeme jen primární část rostliny, pro kterou ji pěstujeme, a vše ostatní vyhodíme do koše, v lepším případě do biologického odpadu. Nemusí to tak však být. Běžně nekonzumované listy mnoha druhů zeleniny mají vynikající nutriční hodnotu a skvělou chuť.

Ředkvičky, kedlubny, listy řepy či mrkvová nať

Typickým příkladem jsou v tomto období ředkvičky nebo kedlubny. Mladé lístky, které obsahují spoustu vitamínů – C, E, A i B, vápníku, draslíku a železa, můžete použít do salátu, starší neovadlé poslouží k přípravě zeleninových vývarů. Podobně lze zpracovat i listy červené řepy a mrkvovou nať. Do polévek patří i listy bulvového celeru, které můžeme (podobně jako petrželku) využít jako výbornou kořenící bylinku, a dokonce je nasušit do zásoby na zimu.

Květenství květáku, košťály z brokolice, zelí i kapusta

Do vývarů využijte také listy obalující dužnaté květenství květáku, košťály z brokolice, vrchní listy z hlávek zelí a kapusty nebo okrouhané slupky z omyté kořenové zeleniny. A jakmile nastane houbová sezóna, přidejte také odřezky a tuhé části z hub.

Další zelenina

Pokud máte zeleninu doma na zahrádce, můžete mladé listy a nati uštipovat průběžně po celou dobu vegetačního období zeleniny. Určitě nezapomínejte na cibulovou nať až doby, než začne v létě postupně usychat. Pěstujete-li na záhonech hrášek nebo fazolky, zkuste vylepšit zeleninové saláty také mladými lístky těchto rostlin. Pro chuť a potěšení oka přidejte i pár květů. A skuteční labužníci nesmí zapomenout také na květy cuketové nebo dýňové, plněné a obalené v těstíčku chutnají po usmažení náramně.

Uvidíte, že tento „zelený odpad“ potěší vaše chuťové pohárky. Radost můžete mít také z jeho přínosů pro zdraví, které získáte vlastně zadarmo. Kromě zmíněných vitamínů a minerálů jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, která by v dostatečné míře měla být v našem jídelníčku neustále přítomna, a rovněž chlorofylu se schopností zvyšovat produkci hemoglobinu v našem těle a neutralizovat volné radikály.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat