Abeceda vitamínů: B6

Zdroj: Freepik.com

Vitamín B6 je ve vodě rozpustný vitamín, který se vyskytuje v různých formách v potravinách, které jíme, stejně jako v našem těle. Tyto formy zahrnují pro lidský organismus aktivní formu pyridoxal-5-fosfát, dále pyridoxal, pyridoxamin, pyridoxin, pyridoxamin-5-fosfát a pyridoxin-5-fosfát. Všechny formy vitamínu B6 jsou vstřebávány ve střevním traktu.

Působení vitamínu B6

Pyridoxal-5-fosfát je důležitým kofaktorem enzymů metabolizujících aminokyseliny a štěpících glykosidové vazby. Má podstatný vliv na regulaci homeostázy. Podporuje produkci neurotransmiterů GABA, serotoninu a dopaminu, chrání před úzkostí, pomáhá zajistit správný spánkový cyklus a dobrou náladu. Vyvolává zdravou chuť k jídlu, je nezbytný pro detoxikaci jater, stimuluje tvorbu červených krvinek a rozvoj imunitních funkcí.

Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka u dětí se s věkem zvyšuje z 1 mg až na 1,4 mg. Dospělé ženy by měly přijímat alespoň 1,6 mg vitamínu denně, v těhotenství však 2,2 mg, muži potřebují 2 mg. K deficitnímu příjmu vitamínu B6 dochází poměrně vzácně. Může však být vyvolán v důsledku užívání některých léků, včetně antibiotik, steroidů, léčiv na Parkinsonovu chorobu a také antikoncepčních pilulek. Projevy nedostatku jsou nervosvalová dráždivost, deprese, zmatenost, zapomnětlivost, nevolnost, anémie, záněty sliznice úst a kožní vyrážky. Jako u ostatních ve vodě rozpustných vitamínů je také nadbytečné množství vitamínu B6 vyloučeno močí, nehrozí u něj tedy předávkování.

Zdroje vitamínu B6

Dobrý přísun vitamínu B6 zaručí konzumace tmavých i drůbežích mas, jater, mořských ryb (jako jsou makrela a tuňák) a také kvasnic. Vegetariáni však nemusí mít obavy, nachází se v mnoha potravinách rostlinného původu. Vynikající je sója, banány, melouny, arašídové máslo, mandle, spirulina, sladké brambory, brambory, hrášek, avokádo, konopná semínka, chia semínka, fazole, rýžové otruby, cizrna, sušené goji, sušené švestky, pšeničné klíčky, slunečnicová semena, ananas, artyčoky, veškeré dýně, růžičková kapusta, fazolové lusky, pistácie, fíky, česnek, šalvěj, paprika nebo kapusta.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat