Estragon – léčivá chuť Francie

Zdroj: Freepik.com

Pelyněk estragon (Artemisia dracunculus) je vizuálně atraktivní trvalka s úzkými listy a malými žlutými květy. Snadno se pěstuje i množí, v období vegetace ho je možné až 3x za sezónu sklidit. Listy jsou charakteristické pikantní kořeněnou chutí s jemně lékořicovým nádechem, díky které jsou oblíbené pro kulinářské účely. Vynikající je při přípravě masitých pokrmů, marinád, omáček, salátů, bylinkového másla nebo k aromatizaci vinného octa. Ideální je použití čerstvého estragonu, ale v zimních měsících poslouží jako koření i sušená nať.

Estragon ale není dobrý pouze pro potěšení chuťových pohárků. Po staletí nachází uplatnění v lidovém léčitelství jako zdraví posilující prostředek a bylinka napravující řadu neduhů.

  • estragon je vynikajícím zdrojem minerálních látek – hořčíku, železa, zinku a vápníku
  • rostlina je bohatá na vitamíny A, C a B6
  • obsahuje antioxidanty, které zajišťují neutralizaci volných radikálů v organismu
  • estragon podporuje kardiovaskulární zdraví, snižuje riziko vzniku krevních sraženin, mrtvice a srdečního infarktu
  • sloučeniny přítomné v estragonu přirozeně regulují hladinu cukru v krvi
  • estragon obsahuje éterické oleje, které odstraňují špatný dech a tělesný pach
  • jde o přírodní diuretikum, působí proti zadržování vody v těle
  • estragon podněcuje chuť k jídlu, významně podporuje tvorbu žluči a zlepšuje trávení
  • lidová medicína ho využívá jako lék proti střevním parazitům
  • čaj připravený z bylinky léčí úzkost a nespavost
  • podporuje absorpci kreatinu, a tím zajišťuje rozvoj svalů
  • díky obsaženému eugenolu tlumí bolest a má znecitlivující účinky, čaj nebo žvýkání čerstvých listů uleví od bolesti zubů

Estragon patří do čeledi hvězdnicovitých. Pokud jste citliví či alergičtí na některé z příbuzných rostlin jako ambrózie, sedmikráska nebo měsíček, měli byste dbát zvýšené opatrnosti i při přidávání estragonu do svého jídelníčku. Vhodný není také pro těhotné nebo kojící ženy.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat