10 superpotravin pro vyšší výkon při sportu i při práci

Zdroj: Freepik.com

Jestliže máte pocit, že intenzivní fyzická zátěž je pro vás stále větším utrpením, možná si za to můžete značnou měrou sami. Stres a špatná životospráva s nedostatkem odpočinku a nevhodně poskládaným jídelníčkem jsou faktory, které obvykle snižují vaše fyzické limity. Zamyslete se, jestli se zbytečně nepřepínáte a poskytujete tělu přiměřený prostor na regeneraci. V neposlední řadě zhodnoťte, zda ho sytíte tím, co si zaslouží a potřebuje a vyzkoušejte superpotraviny.

Pokud se nepovažujete zrovna za nutričního specialistu, bude vám užitečný seznam 10 více či méně známých superpotravin stimulujících výkonnost. Jde o potraviny rostlinného původu, které poskytují organismu široký okruh zdravotních výhod, žádoucím způsobem ovlivňují metabolické pochody, zlepšují fyzický fond i psychiku. Jejich konzumace nijak neohrožuje zdraví na rozdíl od nejrůznějších anabolických koktejlů pro kulturisty nebo energetických nápojů. Jsou to dary přírody, se kterými bude vaše tělo nadmíru spokojeno.

Açai

Obecně jsou pro zdraví fantastické všechny druhy bobulového ovoce, ale açai mezi nimi přece jen vyčnívá. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, velké množství antokyanů zlepšujících průtok krve, snižujících zánět a chránících nervový systém. Rozpustná složka vlákniny reguluje trávení tuků a sacharidů a je také zdrojem energie. Navíc toto ovoce chutná jako mix čokolády a borůvek. V našem e-shopu najdete Acai výhodné sety i další zelené doplňky stravy.

Banány

Banány při práci nebo tréninku nesmí chybět. Rychle zaženou hlad a jsou snadno stravitelné, takže jejich trávení neodčerpává energii. Díky obsahu tří druhů přírodního cukru – cukrózy, fruktózy a glukózy poskytne 1 banán dávku energie adekvátní pro 45 minut trvající aktivitu. Minerály, které se v banánech nacházejí, optimalizují činnost svalů a zrychlují regeneraci.

Guarana

Pro lidi zvyklé na kofeinový doping ve formě několika šálků kávy je guarana perfektní alternativou. Obsahuje ohromnou porci guaraninu, což je analog kofeinu. Účinek guarany je však výrazně dlouhodobější a jeho odeznění není doprovázeno prudkým útlumem známým u kávy. Nedráždí také žaludek. Kromě zvýšení vytrvalosti je guarana vhodná pro tlumení bolesti a zvýšení koncentrace.

Chia semínka

Absorpční schopnost chia semínek zabraňuje rychlé dehydrataci těla při námaze. Velké množství hořčíku, omega-3 mastných kyselin, železa, zinku, fosforu a vápníku jsou důležitou výživou pro svaly, srdce a nervový systém. Chia jsou také bohatá na vlákninu, omezují nadýmání a zabraňují prudkému kolísání hladiny cukru v krvi. Přítomné proteiny také dobře slouží při budování svalové hmoty.

Kakaové boby

Nepražené kakaové boby jsou pro zlepšení výkonnosti jednou z nejlepších potravin. Je to dáno vysokým obsahem hořčíku, který je nezbytný pro správnou činnost svalů a nervů. Napomáhá uvolňování energie z glukózy a současně snižuje napětí. Theobromin v kakau působí na organismus jemně stimulačně. Nezanedbatelný je také ochranný účinek antioxidantů.

Zdroj: Freepik.com

Konopná semínka

Konopný olej je bohatý na vitamíny A, D, E a také na nenasycené mastné kyseliny omega-6 a omega-3 v poměru 3:1, který je pro lidské tělo optimální. V semínkách jsou také vitamíny skupiny B, hořčík, železo, fosfor, draslík, vápník, zinek, jód, draslík, až čtvrtinu tvoří proteiny. Konopná semínka jsou proto vynikající potravinou pro zdravý a dobře pracující skeleto-muskulární systém.

Maca

Prášek ze zázračné peruánské plodiny je velmi dobře vstřebatelný a příjemný svou nasládlou chutí. Obsažené látky poskytují rostlině adaptogenní účinky, které spočívají ve zvýšení odolnosti vůči stresu nejrůznějšího původu. Maca má značný vliv na hormonální funkce, podporuje vytrvalost, dodává energii a navozuje psychickou pohodu. Konzumace macy je rovněž přínosná pro rychlé zotavení svalů.

Matcha

Japonský zelený čaj matcha je desetkrát účinnější než běžný zelený čaj. Extrémní množství chlorofylu zajišťuje odbourávání toxinů v těle, antioxidačně blokuje volné radikály a posiluje imunitu. Matcha přináší dlouhodobý povzbuzující efekt, zároveň však přináší uklidnění a mírní dopady stresu. Katechiny EGCG významně zrychlují metabolismus a mají podíl až na 4x rychlejším spalování tuků.

Ovesné vločky

Ovesné vločky jsou pro sportovce dokonalým palivem. Jejich složení zahrnuje 66% sacharidů, 16% bílkovin, 7% tuku, vlákninu, vitamíny B1, B6, E a minerály jako vápník a železo. Jsou snadno stravitelné, podílem rozpustné vlákniny stabilizují hladinu krevního cukru a příznivě působí na nervovou soustavu. V kuchyni je můžete snadno začlenit do receptů na sladké i slané pokrmy.

Spirulina

Spirulina je sušená vláknitá sinice zajímavá především jako neživočišný suplement vitamínů skupiny B, kvalitních proteinů (až 60%), železa a celé řady dalších životně důležitých minerálů. Podporuje tvorbu hemoglobinu zajišťujícího distribuci kyslíku do tkání. Zlepšuje metabolické funkce, a tím pozitivně ovlivňuje fyzickou i psychickou výkonnost.

Uvedené superpotraviny jsou ideální pro přípravu stále oblíbenějších mixovaných nápojů známých jako smoothie. Přidáním listové zeleniny, okurky, melounu, různých druhů ovoce, rostlinného mléka, zelených bylinek nebo aromatického koření dosáhnete úžasných chuťových variací. Díky nim vás nikdy neomrzí.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat