Chia výhonky: zdraví z klíčící misky

Zdroj: Freepik.com

Chia semínka získala své jméno od mayského slova pro „sílu“. V dávných dobách domorodí obyvatelé Střední Ameriky pojídali denně 1 až 3 polévkové lžíce semínek šalvěje hispánské. Zajistili si tak důležité nutrienty a energii na 24 hodin i při intenzivní fyzické zátěži. Semínka jsou zásobárnou důležitých živin. Jde o jeden z nejlepších známých zdrojů esenciálních mastných kyselin, dokonce vydatnější než lněná semínka nebo losos.

Obsahové látky chia semínek

Kromě běžné přípravy namočením do vody nebo jiné tekutiny a konzumace chia gelu, ať samotného nebo jako ingredience v některém z pokrmů, je možné semínka nechat naklíčit a pochutnat si na čerstvých výhoncích. Jsou plné antioxidantů, mají výrazné imunitu stimulující účinky, takže se skvěle hodí pro posílení organismu a boj proti jarní únavě. Podle provedených výzkumů vykazují vyšší skóre ORAC, které vyjadřuje schopnost deaktivovat volné radikály, než ostružiny, mango, hrozny nebo ananas.

Proces klíčení uvolní množství energie skryté uvnitř mrňavých semínek a doslova vyčaruje ve výhoncích množství vitamínů, minerálů a především enzymů. Důležité je sklidit úrodu klíčků včas a nenechat je přerůst, ideální velikost výhonků by neměla překročit 3 cm. Takové baby klíčky mají 4 až 6 krát vyšší nutriční hodnotu než listy dospělé rostliny.

Co budete potřebovat k naklíčení chia výhonků

Ke klíčení je ideální pomůckou klíčící miska. Zvládnete to však i klasicky postaru na navlhčené vatě nebo buničině. Můžete také použít neglazovanou mělkou terakotovou misku, kterou dopředu namočíte na dvě hodiny do vody, aby se pořádně napila. Pak ji necháte okapat, posypete rovnoměrně vrstvou chia semínek a zvlhčíte jemnou mlhou pomocí postřikovače. Misku přikryjete talířem. Aby se udržela semínka vlhká, je nutné je dvakrát denně až do sklizně mlžit. Po třech dnech odstraníte krycí talíř a necháte bílé výhonky další tři dny na světle zezelenat.

Vynikající jsou do salátů, pomazánek, polévek nebo jako posyp na krajíc čerstvého chleba s tvarohem.

Tip: Inspirujte se a vyzkoušejte některý z našich zdravých receptů, které jsme pro vás připravili.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat