Co dokáží dýně

Zdroj: Freepik.com

Plody tykve obecné (Cucurbita pepo) neboli dýně jsou vynikající zdravou potravinou, kterou bychom si měli v hojné míře dopřát. Rostlina patří mezi nejstarší kulturní plodiny, ve Střední Americe byla pěstována již před 5000 lety. Podobně jako brambory nebo rajčata našla cestu do celého světa a stala se velmi oblíbenou. Není se čemu divit. Pěstování tykví není žádná věda a úroda stojí většinou opravdu za to. Důležitá není ale pouze kvantita, dýně jsou velmi hodnotnou potravinou se solidním obsahem tělu prospěšných látek. Dýně obsahují vitamíny, minerály a další látky. Které a proč dýni zařadit do jídelníčku?

Dýně jsou nabité vitamíny a rozhodně po nich nepřiberete

Oranžová barva plodů dýní napovídá, že jsou vynikajícím zdrojem karotenoidů – alfa a beta karotenu, beta kryptoxantinu, luteinu a zeaxanthinu. Najdeme v nich také vitamíny B, C, E a řadu prvků, především vápník, hořčík, železo, fosfor, měď a zinek. Opravdovým šampionem jsou dýně v podílu draslíku. Dýně je z 95% tvořena vodou, ale obsahuje také trochu proteinů, minimum tuků, jednoduché cukry a důležitou vlákninu. A nepřiberete po nich. Dýně jsou dietní potravinou, 100 g dýně dodá tělu pouze 55 kJ.

Dýně jsou opravdovým požehnáním pro zdraví, podívejte se, co vše dokáží

  • antioxidanty chrání před volnými radikály a zpomalují stárnutí
  • dýně jsou výborné pro dobrý stav pleti, karotenoidy blokují škodlivý vliv UV záření
  • konzumace karoteny oplývajících plodů je dobrou prevencí před některými typy rakoviny
  • lutein a zeaxantin hrají důležitou roli při ochraně zraku před degenerací sítnice
  • vitamín C je jedním ze základních stimulantů dobrého imunitního systému
  • vápník a hořčík jsou klíčové pro stavbu kostí, ale mají také pozitivní vliv na psychiku
  • kvantum draslíku pomáhá normalizovat vysoký krevní tlak do normálních hodnot
  • dýně je vhodná pro diabetiky, obsahuje fruktózu, která je buňkám přístupná i bez inzulínu
  • dýňová dužina je velmi snadno stravitelná, je ideální součástí jídelníčku při trávicích potížích, při šetřících dietách nebo jako příkrm kojenců
  • po dýni se nepřibírá, dosyta ji můžete jíst, i když se snažíte zhubnout

Speciální kapitolou jsou pak zdravotní benefity dýňových semínek, o kterých jsme psali v článku Dýňová semínka – superpotravina i zdravé mlsání.

Výhodou dýní je, že jsou prakticky celé konzumovatelné, jedlá není pouze dužina a semínka, ale také květy a mladé listy. Plody tykve můžete pokaždé připravit jinak, dají se vařit, dusit, péct, smažit i konzervovat. Připravíte z nich lahodnou krémovou polévku, pyré, pečená dýně je skvělou přílohou místo brambor. Do zásoby si můžete ukuchtit a konzervovat chutney, sladký dýňový kompot před několika desetiletími nahrazoval nedostatkový ananas. Nastrouhanou dýni můžete přidat do slaných i sladkých těst. Dýně jsou zkrátka pro kuchtíky opravdovým pokladem.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat