Báječný mangold aneb proč jíst řepný list

Zdroj: Freepik.com

Ač český název „mangold“ vykazuje fonetickou podobnost s mangem, nemá s tropickým ovocem nic společného. Mangold (Beta vulgaris var. cicla) je vlastně druh řepy, který není (na rozdíl od řepy červené, krmné nebo cukrové) pěstován kvůli bulvě, ale pro chutné řapíky a listy. Jde o tisíce let známou kulturní plodinu, která pochází z oblasti Středomoří a její první kulinářské použití bylo zdokumentováno na Sicílii. Právě pro svou oblibu a uplatnění v italské kuchyni se mu také říká římská kapusta nebo římský špenát.

Mangold a obsahové látky

Mangoldu je právem připisován dlouhý výčet zdravotních benefitů, které přináší svým konzumentům. Za jeho léčivou sílou stojí impozantní seznam obsažených prospěšných látek. Mangold je skvělým zdrojem vitamínů K, C, A, E, B2 a B6, poskytuje také množství hořčíku, manganu, draslíku, železa, sodíku a mědi. Pro organismus je velmi důležitý i podíl vlákniny a přítomnost 13 různých polyfenolických antioxidantů. Narůžovělé a načervenalé odrůdy jsou zbarveny zdraví prospěšným rostlinným barvivem betaninem. Pokud si mangold oblíbíte a začleníte ho do svého jídelníčku, oplatí vám to těmito příznivými účinky.

Účinky na zdraví

  • reguluje hladinu cukru v krvi, zpomaluje štěpení karbohydrátů na jednoduché cukry
  • velké množství antioxidantů neutralizuje volné radikály, zpomaluje stárnutí organismu a slouží jako prevence rakoviny
  • vitamín K spolu s vápníkem a hořčíkem mají zásadní vliv na mineralizaci kostí a chrání před osteoporózou
  • železo a měď podporují tvorbu červených krvinek a zajišťují tak dostatečné okysličování orgánů v těle
  • draslík snižující krevní tlak a antioxidanty neutralizující prozánětlivé cytokiny přispívají ke zdraví kardiovaskulárního systému
  • betanin rozšiřuje věnčité tepny, zpevňuje stěnu vlásečnic a zastavuje vývoj a množení bakterií
  • mangold posiluje činnost mozku a stimuluje rozvoj kognitivních schopností
  • beta-karoten je důležitým pomocníkem zraku, snižuje riziko vzniku makulární degenerace, glaukomu, šerosleposti a dalších očních chorob – zjistěte, které další potraviny posilují zrak.
  • biotin obnovuje růst vlasů z poškozených vlasových folikulů, prospívá vlasům a pokožce
  • dostatek vitamínu B9 (kyseliny listové) chrání před metabolickou anémií, poruchami růstu, neplodností a v těhotenství zajišťuje zdravý vývoj nervového systému plodu

Jak pěstovat mangold

Pro dobrý růst je vhodný výsev mangoldu do středně těžké, dobře propustné půdy a zajištění dostatečné zálivky. V dubnu a květnu se vysévá pro letní sklizeň, v červenci a srpnu pro sklizeň podzimní a jarní. Mangold je dvouletá rostlina, v prvním roce vytvoří listy a vykvete ve druhém. Po odřezání květního stvolu mangold znovu obrazí.

Mangold se dá konzumovat vařený, dušený nebo čerstvý jako součást salátů. Listové odrůdy se používají jako špenát, mírná hořkost listů se při tepelné úpravě ztrácí a jeho chuť je velmi jemná. Řapíkaté odrůdy se kuchyňsky upravují podobně jako chřest.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat