Cestovní nevolnost zaženou přírodní antiemetika

cesta-busem

Konec školního roku je spojen s oblíbenými školními výlety. Některé děti však mívají obavy z nevolností, které je potkávají při delší cestě autobusem. Stejně tak však postihují i dospělé, třeba při přepravě autem, busem, letadlem či lodí na letní dovolenou. Důvodem těchto nepříjemných fyzických stavů je kinetóza, neboli mořská nemoc. Ta je důsledkem mozkem vnímaného rozporu mezi vizuálními a statokinetickými vjemy. Centrální nervový systém je dezorientován a dochází k podráždění nervstva s projevy nevolnosti.

Léta bývala jedinou metodou, jak zabránit nejhoršímu, nerozlučná dvojice , která nesměla u rizikových jedinců chybět v batůžku – Kinedryl a igelitový pytlík. Dnes vám v lékárnách nabídnou výrazně širší repertoár, od farmakologických léčiv po cestovní žvýkačky či lízátka pro děti. Stejně účinně a navíc bez vedlejšího sedativního účinku zatočíte s cestovní nevolností přírodními prostředky, z nichž mnohé máte běžně doma.

  • zázvor je jedničkou v boji s kinetózou, ať už čerstvý, kandovaný nebo jako zázvorový čaj
  • fenykl je jemnější než zázvor, ale funguje obdobně, připravte z něj čaj nebo žvýkejte semínka
  • užívejte pravidelně ženšen, vyhnete se stavům na zvracení, ať už bývají vyvolány čímkoliv
  • mátový čaj, bonbóny nebo čerstvé lístky zklidní rozbouřený žaludek
  • příznivé účinky při nevolnosti má také popíjení heřmánkového čaje
  • výluh ze skořice a hřebíčku obsahuje éterické oleje, které pomáhají, když je vám špatně od žaludku
  • cucat můžete i sladké dřevo, tedy oblíbenou lékořici
  • záchranou jsou i zelené bylinky jako bazalka, majoránka nebo petržel
  • přijímejte dostatek hořčíku v jídelníčku, ideální jsou banány, ořechy, mandle, chia semínka, luštěniny nebo kakaové boby

Doporučována je také aromaterapie, ale mějte na paměti, že intenzita vůní levandulového, zázvorového nebo tea tree oleje nemusí být příjemná všem spolucestujícím.

Pro snížení rizika cestovní nevolnosti je dobré také dodržet jednoduché zásady:

  • necestujte s prázdným žaludkem
  • vyhněte se těžkým, tučným a výrazně slaným jídlům
  • nepijte alkohol, nekuřte
  • zabavte se, ne však četbou
  • otočte hlavu kolmo ke směru jízdy
  • zhluboka dýchejte
  • v autobuse neseďte na zadních sedadlech

Přejeme vám šťastnou cestu bez neplánovaných zastávek.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat