Pecka mandlí skrývá zdravé jádro

plody mandlone

Mandle nepatří mezi ořechy, jde o jádra z pecek mandloně obecné (Prunus dulcis), což je strom příbuzný třešním, švestkám, broskvoním nebo meruňkám. Pochází ze severní Afriky a západní Asie, hojně se pěstuje v zemích evropského Středomoří, ale mandlové sady byly v minulosti vysazeny i na jižní Moravě v okolí Hustopečí. Strom dorůstá asi 5 metrové výšky a v příznivých podmínkách lze z úrody jedné mandloně získat až 50 kg mandlí.

Jádra mandlí jsou oblíbenou cukrářskou surovinou, především jako hlavní složka při výrobě marcipánu. Přidávají se také do čokolád, obalují se různými polevami, ale lahůdkou jsou i pražená solená jádra. Nejzdravější jsou ovšem v přirozeném stavu. I když nejde zrovna o nejlevnější pochutinu, jde o jednu z nejzdravějších. Výhodou je, že se nemusí kupovat na kila. Mandle jsou totiž doslova napumpovány důležitými výživnými látkami minerály a vitamíny, které lidskému organismu silně prospívají. Obsahují hodně vlákniny, vitamínů B2, E a kyselinu listovou. Jádro tvoří až z poloviny rostlinné tuky, čtvrtina jsou bílkoviny, po 5 procentech mají cukry a minerály. Ve 100 g jader se nachází 730 mg draslíku, 290 mg hořčíku, 260 mg vápníku, 3 mg zinku a 1 mg mědi. Důležitá je přítomnost asi 20 různých flavonoidů. U sladkých odrůd mandlí jsou podobně jako u hořkých zastoupeny i kyanogenní glykosidy amygdalin a prunasin, ovšem v mnohem menší míře, takže žádná otrava po jejich požití rozhodně nehrozí.

A co získáte, pokud si budete mandlová jadýrka v rozumné míře dopřávat? Pozitivních účinků není zrovna málo, protože mandle:

Zahání stres
Kombinace hořčíku, vápníku a flavonoidů v mandlích funguje jako přírodní zklidňující medikament. Odstraňuje podrážděnost, deprese, pomáhá při nespavosti, zmírňuje výkyvy nálad jako projevu premenstruačního syndromu.

Pomáhají hubnout
Bílkoviny a vláknina navozují pocit sytosti. Díky tomu zkonzumujete méně jídla a omezíte kalorický příjem.

Chrání před stárnutím a rakovinou
Mandle jsou fantastickým zdrojem antioxidantů. Brání oxidačnímu stresu, který vede k poškození buněk, rychlému stárnutí a vzniku řady nemocí včetně rakoviny.

Snižují riziko cukrovky
Dostatečný příjem hořčíku a vlákniny výrazně přispívá k menší pravděpodobnosti propuknutí diabetu. Mandle navíc obsahují málo sacharidů.

Redukují špatný cholesterol
Hrst mandlí denně může za měsíc snížit hladinu LDL cholesterolu až o 10%. Oxidovaný cholesterol je zabijákem srdce a cév, antioxidanty zpomalují jeho vznik.

Upravují vysoký krevní tlak
Jádra mandlí zásobují tělo také draslíkem, který reguluje hypertenzi a snižuje riziko srdečního infarktu.

Zpevňují svaly a kosti
Hořčík a vápník jsou základní stavební jednotkou kosterního aparátu. Hořčík je důležitý pro správnou činnost svalů a uvolňování energie z glukózy.

Zkrášlují pleť, vlasy a nehty
Pozitivní účinky mandlí pro lesk vlasů, pružnou pleť a pevné nehty využívá v mnoha výrobcích i kosmetický průmysl. Není ale nad to dopřát si i tu báječnou chuť a mandle prostě denně uzobávat.

Uleví při pálení žáhy
Mandle zlepšují trávení, vysoký podíl tuků neutralizuje žaludeční kyseliny. Stačí důkladně rozkousat pár jader a po polknutí se rychle dostaví zklidnění.

Jestliže patříte mezi ty, kteří hůře snáší nebo trpí alergií na laktózu, můžete si z mandlí doma snadno vyrobit mandlové mléko. Je velmi lehce stravitelné, což se využívá i u lidí těžce nemocných a při rekonvalescenci. Na litr dietního mandlového mléka potřebujete 30dkg neloupaných mandlí. Zalijte je na 1 den vlažnou vodou, potom vodu slijte a odstraňte slupky. Oloupaná jádra, rozmixujte a postupně přilévejte 1 litr ledové vody. Mixujte zhruba 3 minuty, potom nechejte 3 hodiny odpočinout. Nakonec přeceďte přes plátno. Zbylou mandlovou drť nevyhazujte, poslouží při pečení místo ořechů, nebo si ji můžete třeba přimíchat do ovesné kaše.

Mandlové mléko je samo o sobě výborné, pokud si do něj však přimícháte MACACAO-směs nepraženého organického kakaa s macou, získáte nápoj s příjemně plnou chutí a trojnásobnou silou pro boj se stresem.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat