Zdravé trávení vyléčí duševní trápení

Zdroj: Freepik.com

Na činnosti imunitního systému se podílí více než ze tří čtvrtin střevní mikroflóra. Pomáhá získávat z potravy potřebné nutriční látky, produkuje vitamíny, současně chrání tělo před nepřátelskými patogeny, před toxiny vznikajícími při trávení a před zánětlivými procesy. Vytváří fyzickou a funkční bariéru mezi škodlivinami a buňkami střevní sliznice.

Působení střevních bakterií

V posledních letech se vědci zaměřili také na další rovinu působení střevních bakterií. Výzkumy totiž potvrzují předpoklad, že mají zásadní vliv na lidskou psychiku. Ano, je to tak. Za to, zda se cítíme být v pohodě a šťastní, nemohou ani peníze nebo úspěchy v práci, ale kolonie malinkých potvůrek osidlujících náš trávicí trakt. Ukazuje se také, že hrají klíčovou roli v blokování rozvoje autismu, úzkostí, depresí a jiných duševních poruch.

Enterická nervová soustava aneb druhý mozek

Moderní věda už dokáže (alespoň částečně) rozkrýt mechanismus, jak je to možné. Trávicí soustava je protkána hustou nervovou tkání ovládající trávení, motilitu střev a sekreci trávicích látek. Říká se jí enterická nervová soustava a je považována za „druhý mozek“. Střevní symbionti prostřednictvím chemických poslíčků, odborně nazývaných neurotransmitery, neustále komunikují s nervovým systémem. Ovlivňují tak energetické hladiny, chuť k jídlu, potřebu spánku a také emocionální stav. Neuropřenašeče jako serotonin, dopamin a GABA (kyselina gama-aminomáselná) signifikantně regulují psychické zdraví. Jsou spojeny s mentálním a emočním uvolněním, ovládáním popudlivosti a navozením pozitivní sebeúcty. Jejich nedostatek vede k depresi, úzkosti, poruchám spánku nebo zvýšené chuti na sladké.

Podpora trávení a úprava stravovacího plánu

Nejdůležitějšími kroky, jak zlepšit svůj psychický mód, jsou vyčištění střeva od škodlivých mikrobů a toxinů a stimulace růstu tělu prospěšné střevní mikroflóry. Poslouží k tomu úprava stravovacího plánu, především snížení konzumace tučného masa, rafinovaného cukru a bílého pečiva. Na tato opatření navazuje dostatečný příjem vody a zařazení většího množství vláknité stravy do jídelníčku. Vláknina pomáhá rychlejšímu vylučování zbytků po trávení z těla a váže na sebe toxiny. Potraviny obsahující nestravitelnou vlákninu mají prebiotický efekt a vytváří ideální podmínky pro růst žádoucích mléčných bakterií v trávicím ústrojí.

Přírodní prebiotika

Mezi výborná prebiotika patří celozrnné produkty, cibule, česnek, topinambury, chřest, luštěniny, spirulina, čekanka nebo pampeliška. V této fázi se rovněž velmi osvědčují léčebné detoxikační kúry pomocí zelených doplňků stravy, například chlorelly nebo mladého ječmene. Rozvoj střevní mikroflóry podpoříte vhodně zvolenou a dostatečně přijímanou probiotickou stravou, jako jsou neslazené jogurty, kysané mléčné výrobky a v neposlední řadě mléčně kvašená zelenina.

Ideální období, kdy si můžete udělat pořádek ve svém trávicím traktu, přichází s nástupem jara, kdy se vše zazelená, příroda nabídne záplavu bylinek a zahrádka zase mladou jarní zeleninu. Nemusíte však do té doby pouze pasivně čekat, je lepší začít se změnami hned a využít některý ze zelených doplňků stravy.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat