Ředkviček chroupání nemoci zahání

Zdroj: Freepik.com

Ředkvička je pojmenování pro varietu ředkve seté letní (Raphanus sativus var. sativus). Jde o jeden z nejpopulárnějších druhů kořenové zeleniny, který je pro svůj rychlý růst za krátkých dnů v jarním období oblíbencem pěstitelů. K dispozici je mnoho odrůd lišících se tvarem kořene, jeho zbarvením a intenzitou štiplavosti. Pikantnost dužiny je však také ovlivněna zálivkou, počasím a dokonce útoky škůdců na plodinu, protože sloučeniny způsobující pálivost fungují jako ochranný prvek rostliny.

Ředkvičky a historie

Ředkvičky mají starobylou historii. Byly vyšlechtěny před několika tisíci lety v Číně, odkud se dostaly na západ. Ve starověkém Egyptě byli dělníci vypláceni naturální mzdou tvořenou cibulí, česnekem a ředkvičkami. V antickém Řecku zase ředkvičky vyrobené z ryzího zlata sloužily jako úlitba bohu Apollónovi. Náležitě vážit bychom si jich měli i dnes.

Kořen ředkviček je tvořen asi z 95% vodou, a proto jde o velmi dietní potravinu. O zbývajících pět procent se ale dělí komplexní mix zdraví prospěšných komponent – vlákniny, sacharidů, bílkovin, minerálů, vitamínů, silic, olejů, mastných kyselin a antokyanů. Složení ředkviček zaručuje spoustu zajímavých a nezanedbatelných účinků na zdraví svých konzumentů.

Účinky na lidské zdraví

  • podíl vlákniny prospívá trávení a reguluje tempo metabolických pochodů
  • fytoncidní složka rafanín hubí řadu škodlivých střevních bakterií
  • obsažené vitamíny a podpora zdravého střevního prostředí stimulují rozvoj imunity
  • ředkvičky detoxikují trávicí trakt a játra, čistí krev a zlepšují odvod škodlivin
  • dokáží omezit vznik kamenů ve žlučových a močových cestách
  • antioxidanty chrání před volnými radikály a jsou prevencí mnoha chorob, včetně rakoviny
  • vitamíny A, C a K prospívají pleti a rychlejší obnově buněk v ní
  • železo a kyselina listová mají zásadní vliv na krvetvorbu
  • vápník a fosfor se podílí na pevné struktuře kostí a zubů
  • draslík pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a podporuje zdraví myokardu (zjistěte, které další potraviny jsou zdrojem draslíku)
  • ředkvičky neobsahují cholesterol a brzdí jeho hromadění v těle
  • mají antidiabetické vlastnosti, stabilizují cukr v krvi
  • silice zlepšují vykašlávání, hořčičné oleje chrání sliznice úst a nosohltanu
  • množství obsažené vody hydratuje organismus a udržuje ho svěží
  • pálivé ředkvičky za horkých dnů vedou k odvodu přebytečného tepla z těla

Pro setbu ředkviček nastává ideální doba již v březnu. Za dva týdny dosáhnou kořeny konzumní velikosti, můžete se do nich s chutí pustit a zahnat jimi známky jarní únavy. Nevyhazujte ale ani mladé ředkvičkové listy, jsou výborné do salátů a poskytnou vám navíc slušnou dávku chlorofylu.

Tip: Nejen ředkvičky skrývají mnoho zdravotních benefitů, ale i další zdravé potraviny, které jsme pro vás připravili.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat