KorianDr. – doktor ve vaší kuchyni

koriandr

Koriandr setý (Coriandrum sativum) je bylinkou typickou pro indickou, arabskou a čínskou kuchyni, velmi populární je v Latinské Americe, zejména v Mexiku. Jde o jednoletou rostlinku příbuznou anýzu, kmínu nebo kopru, která je nenáročná na pěstování jako řada jiných hrnkových bylinek. Lístky jsou vynikající k dochucení polévek, masa, zeleninových jídel, přidat je můžete do sendvičů, tradiční mexické plněné tortilly jsou bez nich téměř nepředstavitelné. Sušená semínka jsou výhodná díky dobré skladovatelnosti a celoroční dostupnosti, mají výraznější kořeněnou, ale mírně nasládlou chuť.

Hodí se při přípravě slaného i sladkého pečiva, do kořeních směsí na masa a uzeniny, k nakládání zeleniny a hub. Kandovaná semena koriandru obalená v cukru byla známá pod označením „cicvárkové semínko“ a užívala se proti bolestem břicha.

Vitamíny a nutriční látky v koriandru

Koriandr je bohatý na vlákninu, vitamíny A, C, E a K, železo, zinek, silice, třísloviny, zastoupeny jsou také vápník, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan, thiamin a niacin. Proto je dobré využívat jeho léčivý potenciál a benefity pro zdraví.

Koriandr účinky

  • zlepšuje trávení a podporuje správnou funkci jater
  • stimuluje sekreci inzulínu a reguluje tak cukr v krvi
  • snižuje hladinu špatného LDL cholesterolu
  • má protizánětlivé vlastnosti, ulevuje při artritidě a revmatických potížích
  • vláknina spolu s flavonoidy chrání sliznici tlustého střeva před rakovinou
  • vitamín A a další antioxidanty jsou důležité pro zdravé oči
  • obsah železa jej předurčuje k podpoře krvetvorby a léčbě anémie
  • působí antisepticky, odvar je dobrým kloktadlem na afty a zevně pomáhá při hojení vředů
  • zklidňuje nervy a zlepšuje paměť
  • žvýkání semínek odstraňuje zápach z úst

Jak vidíte, koriandr není jen tak nějaká hrnkovka, vyplatí se na něj udělat mezi ostatními své místo. Až si doma budete připravovat skvělé burrito, nezapomeňte do něj pořádnou porci koriandru přidat. Olé!

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat