10 triků, jak naučit děti jíst zeleninu

zelenina-pro-deti

Některé děti nemají s chutí zeleniny žádný problém, do jiných rodiče nemohou dostat ani kousek. Je běžné, že malí mlsouni mnohem raději sáhnou po sladkostech a argumenty o prospěšnosti zeleniny u nich naprosto selhávají. Naštěstí nic nemusí být ztraceno. Pomocí několika fíglů můžete docílit, že si zeleninu oblíbí a nebudou ji odmítat. Možná se to bude jevit jako marný boj, ale nezoufejte. Při dostatku trpělivosti a důslednosti se to určitě podaří.

1. začněte co nejdříve

Vhodný věk pro první zeleninové příkrmy u kojenců je již v půl roce. Přivykejte děťátko na chuť zeleniny, uvidíte, že ji brzy bude baštit s úsměvem.

2. jděte dětem příkladem

Stravovací návyky rodičů zásadně ovlivňují stravovací návyky jejich dětí. Jezte tedy to, co chcete aby jedli vaši potomci.

3. startujte od sladkých chutí

Dětský jazýček upřednostňuje sladké druhy zeleniny. Ideální je mrkev, brambory, petržel nebo cuketa. Druhy zeleniny s výraznou chutí přidávejte postupně.

4. snažte se, aby ochutnaly aspoň jedno sousto

Zvyknout si na novou chuť může chvíli trvat, ale předpokladem je alespoň ji zkusit. Důsledně trvejte na jednom zeleninovém soustu při každém jídle. Při nezdaru ale nikdy děti netrestejte.

5. udělejte z jídla hru

Každý rodič asi zkusil tuto metodu. Lžíce s jídlem se třeba promění v letadlo, které přistává v puse. Záleží jen na vaší fantazii.

6. servírujte zeleninu zábavně

Buďte kreativní, z kousků zeleniny poskládejte obrázky, zvířátka, postavičky. Děti milují krokodýly z okurek, rajčatové muchomůrky, brokolicové stromy nebo stonožky z hrášku.

7. hledejte nové možnosti

Zelenina není jen syrová, vařená nebo sterilovaná. Pyré z mnoha druhů zeleniny nahradí obligátní přílohy, pečená zelenina chutná a vypadá lépe než dušená, zeleninové špízy na grilu se doplňují s masem. Objevujte nové recepty, potěší vás i vaše děti.

8. nebojte se tuků

Vitamíny A, E a K jsou rozpustné v tucích. Kombinace zeleniny a vhodných tuků vede k jejich dobrému vstřebávání v těle. Nemějte přehnaný strach z másla, sádla, oleje nebo slaniny. V rozumné míře neškodí a chuti pokrmu jen prospějí.

9. zapojte děti do přípravy jídel

Děti rády vaří, nechejte je proto přiložit ruku k dílu. Ať si samy vyberou zeleninu na salát a pomohou ji krájet. Hrdost na to, že jde o jejich dílo, učiní z každé zeleniny opravdovou lahůdku.

10. vypěstujte společně, co budete jíst

Jestli máte zahrádku, je vyhráno. Ale i v truhlíku na balkoně nebo za oknem jde zahradničit v malém a pěstovat třeba bylinky nebo cherry rajčátka. Zelenina, která vyroste malým zahradníkům před očima, je také láká mnohem víc. Zjistěte, které bylinky jsou vhodné pro pěstování na balkóně či v truhlíku na okně a vytvořte si malou zelenou oázu klidu a pohody.

Jak vidíte, není to žádná věda. K nesprávným stravovacím návykům děti přijdou jen díky svým rodičům. Učte je jíst zdravě dokud to má smysl. Snad vám naše triky přijdou vhod.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat