Rozmarýn rozvoní kuchyni a upevní zdraví

rozmaryn-lekarsky

Rozmarýn lékařský(Rosmarinus officinalis) má svůj původ v oblasti Středomoří jako divoký stálezelený keř. Dnes se pěstuje téměř ve všech částech oblasti Středomoří a Malé Asie jako důležitá kulinářská bylina. Ale ze známých lidových písniček je zřejmé, že už před staletími zdomácněl i na českých a moravských zahradách a dvorcích. Snadno jej poznáte podle pronikavé vůně s příjemně kafrovým nádechem.

Bývá označován jako „bylinka vzpomínek“ a často nasazován u aromaterapeutické léčby problémů s pamětí, potíží se soustředěním, únavy. Uklidňuje a zvyšuje mentální čilost.

Bylina se skládá až ze 14% vlákniny a neobsahuje cholesterol. Zejména kvetoucí vrcholy rostliny obsahují antioxidační kyselinu rozmarýnovou a éterické oleje jako je verbenon, borneol, cineol, kafr nebo limonen. O těchto sloučeninách je známo, že mají prokrvující, protizánětlivé, antialergické, antiseptické a fungicidní vlastnosti.

Je mimořádně bohatá na vitamíny skupiny B jako je kyselina listová, kyselina pantotenová, pyridoxin a riboflavin. Má vysokou hladinu folátů důležitých pro syntézu DNA, čímž je zajímavá v těhotenství pro zdravý vývoj plodu. 100 gramů rozmarýnu pokryje 97% doporučené denní dávky(DDD) vitamínu A důležitého pro zdravý zrak a antioxidační efekt.

Čerstvé listy jsou dobrým zdrojem dalšího antioxidantu, vitamínu C, kterého je asi 22 mg na 100 g – 37% DDD. Vitamín je zapotřebí pro syntézu kolagenu, hlavního strukturálního proteinu potřebného pro zachování integrity cév, pokožky, orgánů a kostí. Posiluje imunitu a pomáhá odtraňovat škodlivé volné radikály z těla. Rozmarýn je zásobárnou minerálních prvků jako je draslík, vápník, železo, mangan, měď a hořčík. Excelentní je zejména podíl železa, 6,65mg ve 100g (83% DDD).

Rozmarýn je kromě gastronomie také hojně používán v kosmetickém průmyslu. Tradičně se větvičky rozmarýnu jako symbolu lásky a věrnosti hodí při svatebních obřadech k výzdobě sálu nebo na vonice na šaty svatebčanů.

Tip: Zjistěte, jak začít s pěstováním bylinek doma a vypěstujte si voňavý rozmarýn na okně.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat