Datle – zdravá dieta beduínů

Zdroj: Freepik.com

Pamatujete na časy, kdy se sušené datle, tedy plody datlovníku pravého (Phoenix dactylifera), objevily na pultech, nebo spíše pod pulty, pouze na několik dní v roce někdy před vánočními svátky? V dnešní době si však tuto lahůdku můžete dopřávat v míře mnohem hojnější, protože jsou dostupné celoročně. Ač jsou sladké jako med, nikterak si jimi neublížíte. Ba naopak, jestliže je začleníte do svého jídelníčku, pomohou vaše tělo zásobovat množstvím důležitých výživových sloučenin.

Obsahové látky datlí

Není asi vůbec překvapením, že hlavní složku těchto plodů tvoří sacharidy. Vynikají však také podílem vlákniny a oproti jiným druhům ovoce mají také poměrně více proteinů. Jsou zdrojem vitamínů A, K, B1, B2, B3, B5, B6, B9 a v menší míře i cholinu. Z minerálů oplývají vzhledem k doporučenému dennímu příjmu především draslíkem, mědí, manganem a hořčíkem, je v nich také vápník, fosfor, železo a zinek. Není toho zrovna málo, nemyslíte? Díky unikátnímu nutričnímu složení jsou léčivým pamlskem, který umí více než jen ukojit chuť na sladké.

1. Upravují vysoký krevní tlak

Množství draslíku činí z tohoto superovoce vynikajícího dirigenta krevního tlaku. V kombinaci s hořčíkem snižují riziko hypertenze a chorob, které jsou s ní spojeny.

2. Snižují hladinu cholesterolu

Samy žádný cholesterol neobsahují, takže v první řadě ho do těla nepřidají. Hořčík naopak pomáhá regulovat množství cholesterolu a triglyceridů a chrání před nemocemi kardiovaskulární soustavy a mozkovými příhodami.

3. Chrání před podvýživou

Přestože většina obyvatel západního světa zápasí spíše s nadváhou, jsou i tací, kteří naopak potřebují nějaké to kilo spíše nabrat. Datle jsou v tomto případě skvělou potravinou, která nedodává pouze prázdné kalorie, ale také nezbytné vitamíny a minerály.

4. Udržují střeva v pohybu

Vláknina v datlích je báječná pro zdravé trávení. Zlepšuje peristaltiku střev, čímž brání zácpě a zároveň pomáhá zažívací trakt vyčistit od toxických zbytků z tráveniny. Je také ideální výživou pro užitečné střevní bakterie.

5. Mírní průjmová onemocnění

I když se to může zdát divné, datle řeší nejen zácpu, ale i průjem. Rozpustná vláknina dokáže pohltit spoustu vody, pokud střevní potíže brání dostatečné absorpci, a přispívá k obnově střevní mikroflóry. Datle též spolehlivě doplní do těla potřebný draslík, jehož množství v těle při průjmech jinak rychle ubývá.

6. Zpevňují kosti

Datle jsou zásobárnou minerálů podstatných pro stavbu kostí – manganu, hořčíku, mědi, vápníku a fosforu. S přibývajícím věkem, kdy bývá stále obtížnější předcházet řídnutí kostí, je proto toto ovoce účinnou prevencí osteoporózy.

7. Zlepšují činnost nervového systému

Nervové vzruchy řídí svalové kontrakce, srdeční činnost, reflexy a mnoho jiných procesů v organismu. K jejich vzniku jsou třeba ionty sodíku a draslíku. Zatímco s deficitem sodíku ve stravě nebývá problém, draslíku často nepřijímáme dostatek. Proto je dobré dát si občas datle, které ho mají spoustu.

8. Stimulují mozkové funkce

Solidní podíl komplexu vitamínů skupiny B a také hořčíku dělá z datlí jedinečného pomocníka pro práci mozku. Zvyšují mentální výkonnost a koncentraci, příznivě působí na psychické obtíže – stres, deprese nebo úzkostné stavy.

Zdroj: Freepik.com

9. Pomáhají léčit anémii

Chudokrevnost způsobená nedostatkem železa postihuje často ženy se silným menstruačním krvácením, pacienty s vředovým onemocněním střev, ale také vegany, pokud jejich jídelníček není dobře poskládaný a dostatečně pestrý. Datle ho v sobě mají dost, a tak jsou vhodným přírodním potravním doplňkem proti anémii.

10. Napumpují tělo energií

Mezi ovocem jsou datle šampionem v energetické hodnotě. Fruktóza a sacharóza jsou spolehlivým palivem dodávajícím potřebnou energii. Vysoký podíl rozpustné vlákniny snižuje spotřebu inzulínu v organismu, zpomaluje vstřebávání krevního cukru a moderuje prudké výkyvy jeho hladiny. Datle jsou tudíž perfektní stravou sportovců a lidí vykonávajících namáhavou práci.
Konzumovat můžete samotné sušené ovoce nebo ho využít pro přípravu nejrůznějších zdravých sladkostí, nepečeného cukroví, müsli tyčinek, ovocných salátů nebo jako sladidlo do smoothie. Jedním z oblíbených pamlsků jsou datlové kuličky.

Tip: Další zajímavé tipy pro zdravý jídelníček najdete v rubrice zdravá strava.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat