Search
Close this search box.

Cizrna – boby s božskou chutí

Zdroj: Freepik.com

Cizrna beraní (Cicer arietinum) je bobovitá rostlina, která je známá také pod názvem římský hrách. Byla před tisíciletími vyšlechtěna na území dnešní Sýrie a Turecka, odkud se rozšířila od Středomoří po Střední Asii. V současnosti jde o celosvětově jednu z nejdůležitějších plodin. Kromě úžasné chuti je zajímavá svými pozitivy na lidský organismus.

Obsahuje velké množství vlákniny, proteiny, železo, mangan, vápník a hořčík v ideálním poměru 1:1, draslík, vitamíny skupiny B včetně kyseliny listové a cholinu. Kombinace těchto komponent ji řadí oprávněně mezi superpotraviny. Podívejme se podrobněji, co konzumace cizrny přináší.

Pomáhá hubnout

Cizrna je nabitá vlákninou a bílkovinami, tedy složkami, které navozují pocit sytosti. Zároveň je málo kalorická.

Udržuje zdravé trávení

Vláknina usnadňuje pohyb zbytků stravy přes trávicí systém, a tím brání zácpě. Zároveň na sebe váže množství toxinů a pomáhá s jejich vylučováním. Zmenšuje riziko rakoviny tlustého střeva.

Chrání srdce

Obsah kardioprotektivních nutrientů – vlákniny, kyseliny listové a hořčíku snižuje hladinu LDL cholesterolu v krvi, a tím riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Brání vzniku cukrovky

Má nízký glykemický index. Obsažené sacharidy jsou pomalu stravitelné, nezatěžuje tělo prudkými výkyvy hladiny glykémie, které mohou vést ke vzniku diabetu.

Posiluje imunitu

Cizrna je vynikajícím přírodním zdrojem zinku a mědi. Tyto minerály jsou nezbytné pro vývoj a správnou funkci imunitních buněk.

Doplňuje železo

Brání nedostatku železa v těle, který je nejčastější příčinou chudokrevnosti. Lidé s anémií trpí závratěmi, únavou, nechutenstvím, lámáním nehtů a vypadáváním vlasů.

Podporuje zdravý vývoj plodu

Obsažený cholin a kyselina listová až 2,5x snižují pravděpodobnost výskytu vrozených vývojových vad nervové trubice. Mangan je důležitý pro správný růst miminka.

Je bezlepková

Neobsahuje lepek, tím pádem se hodí pro osoby trpící celiakií. Svými nutričními vlastnostmi nahrazuje obilniny. Máme pro vás tipy na bezlepkové recepty – sladké i slané, stačí si vybrat, nebo si připravte cizrnový humus s přírodními afrodiziaky a udělejte si s partnerem pěkný večer.

Cizrna je dnes populární mezi vegetariány a vegany. Zařaďte ji však do svého jídelníčku, i když mezi ně nepatříte. Poslouží jako příloha k masům, ingredience do salátů či polévek. Nejznámějšími cizrnovými pokrmy jsou ale zajisté falafel a hummus.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám