Search
Close this search box.

Vyrazte na smrže, jsou vynikající a posílí imunitu

Zdroj: Freepik.com

Smrže (Morchella) jsou gurmány vyhledávané houby typické svým bizarním kloboukem se zvrásněným povrchem připomínajícím hovězí dršťky. Díky svému vzhledu jsou prakticky nezaměnitelné s jinými houbami. Pro svou lahodnost patří mezi nejdražší houby na trhu. Jestli si na nich chcete pochutnat, nemusíte ale vůbec utrácet. Smrže jsou jednou z prvních jarních hub, takže se můžete vydat do lesa na jejich sběr.

Fyziologické účinky smržů

Kulinářské použitelnosti smržů se věnuje mnoho kuchařských knih, magazínů a blogů o vaření. O čem se ale prakticky nemluví, to jsou jejich velmi žádoucí fyziologické účinky. Přitom mají smrže (podobně jako hlíva nebo lesklokorka) důležité nutriční a léčivé vlastnosti optimalizující zdraví jejich konzumentů.

Pevné kosti

Smrže vystavené slunečnímu svitu jsou velkým zdrojem ergokalciferolu, prekurzoru vitamínu D, který pozitivně působí na resorpci vápníku a fosforu nutných pro stavbu silných kostí.

Imunita

Vitamín D spolu s polysacharidem galaktomanem mají také značný vliv na posilování přirozené obranyschopnosti organismu vůči respiračním onemocněním a virům chřipky. Hrají rovněž roli v imunodermatologických procesech.

Ochrana před vedlejšími účinky léků

Smrže obsahují chemické sloučeniny, které stimulují antioxidační bloky chránící organismus před toxicitou způsobenou chemoterapií a podáváním antibiotik.

Antioxidanty

Studie prokázaly schopnost smržového extraktu inhibovat peroxidaci lipidů, jejíž produkty jsou mutagenní a karcinogenní. Smrže tedy působí proti možnému propuknutí rakoviny. Obsažené antioxidanty také snižují oxidační stres, který bývá příčinou kardiovaskulárních chorob.

Zdroj železa

Porce smržů dodá tělu až 40% denní dávky železa a skvěle tak doplní další potraviny poskytující tělu tento kov, jehož nedostatek bývá hlavním důvodem chudokrevnosti.

Nízkokalorické jídlo

Hlídáte si energetický příjem? Pak vás jistě potěší, že smrže, i když jsou opravdovou lahůdkou, jsou velmi dietní. 100 g syrových hub má pouze 31 kalorií. Pokud tedy klobouky nenaplníte kalorickými ingrediencemi, pak ze smržů určitě nepřiberete.

Detoxikace jater

Testy bylo zjištěno, že smrže zvyšují hladinu jaterních enzymů a revitalizují játra zasažená toxiny vzniklými působením alkoholu.

Vypravte se proto na procházku do lesa, možná tam na vás smrže čekají. A přestože neohromují lákavým tvarem, jejich prospěšnost a především famózní chuť za sehnutí se pro ně stojí. Nebo se podívejte na další tipy pro zdraví.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat