Kysané zelí: lidový superlék

kysane-zeli-s-masem

Kysané zelí je známé tisíce let. Historické záznamy ukazují, že jeho původ je v Číně, odkud se dostalo do Evropy. Fermentované potraviny jako zelí byly velmi cenné v chladných měsících roku. Šlo také o bezpečně zakonzervovanou zásobárnu vitamínů, která umožnila rozvoj mořeplavby, když chránila námořníky před kurdějemi.

Látky obsažené v zelí

Způsob přípravy kysaného zelí zaručuje zachování řady důležitých látek. Zelí obsahuje vysoké množství vlákniny a vitamíny, konkrétně: vitamín A, vitamín C, vitamín K, skupinu vitamínů B a chlorofyl. Kromě toho je dobrým zdrojem železa, manganu, mědi, sodíku, hořčíku, selenu a vápníku. Kysané zelí je živá potravina, obsahuje probiotické kultury.

Účinky kysaného zelí na zdraví

  • stimuluje rozvoj imunitního systému
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi a tím i riziko kardiovaskulárních chorob
  • zlepšuje chuť k jídlu a produkci žaludečních šťáv
  • množství balastních složek působí preventivně proti rakovině tlustého střeva
  • antioxidanty chrání před škodlivými volnými radikály
  • pomáhá detoxikovat organismus
  • podporuje správnou krvetvorbu
  • posiluje dásně a chrání před paradentózou
  • redukuje bolest svalů a odstraňuje únavu
  • je výborným prostředkem pro zdravé a silné kosti
  • chrání před stresem a depresemi

Zelí je prostě báječné a kuchaři na něj také nedají dopustit. Česká klasika vepřo-knedlo-zelo a další teplá jídla však o množství účinných látek přicházejí díky dlouhému vaření. Chcete-li proto ze zelí získat to nejzdravější, dejte si ho jen tak, jako součást studených salátů, případně jej jen lehce prohřejte.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat