Hloh prospěje srdci a zklidní psychiku

hloh-obecny

Druhů tohoto růžovitého keře nebo stromu je spousta. Mezi nejznámější a asi nejčastěji rostoucí u nás patří hloh obecný (Crataegus laevigata). Natrhat si jej můžete na okrajích lesů, na kamenitých mezích a stráních. Okrasné keře hlohu se vysazují i jako živé ploty. Jaké jsou účinky hlohu na fungování organismu a jaké zdravotní benefity ukrývá?

Sbírají se listy i květy hlohu

Pro zdravotní účely se užívají listy, květy i bobule. Květy se sbírají na počátku kvetení, nejlépe ještě nerozevřená poupata. Listy většinou na jaro a bobule od září do konce října. Záleží ale také, za jakým účelem jsou sbírány. Nyní jsou pro bylinkáře tedy aktuální plody (hložinky), jejichž aktivními složkami jsou zejména taniny, flavonoidy, barviva a vitamin C a B.

Srdeční bylina hloh

Hloh je odjakživa nazýván „srdeční bylinou“. A hložinky, které můžeme nyní sbírat, jsou v tomto směru nejsilnější. Fungují synergicky a normalizují činnost srdce, buď ji stimulují anebo snižují. Bývá také užíván po prodělaném infarktu, protože usnadňuje zásobování srdečního svalu krví a regeneruje cévy. Hloh může zklidnit vaši psychiku a pomoci při nespavosti, zlepšuje krevní oběh a působí antiskleroticky. V lidové medicíně je také užíván pro snížení krevního tlaku.

Tip: Poznejte další bylinky pro snížení krevního tlaku.

Plody mají široké konzumační využití, celkem podobné jako plody šípku. Vyrábí se z nich odvar, marmeláda, likér, víno, omáčka k divočině nebo se pojídají i samostatné sušené plody.

Zpracování necháme na vás, ale pro inspiraci uvádíme návod na marmeládu z hložinek.

Marmeláda z hložinek

Ingredience: 1 kg plodů hlohu, 0,5 kg cukru, 0,5 litru vody
Postup: Rozmačkejte očištěné plody, přidejte vodu, cukr a vařte do měkka. Poté přeceďte přes síto a případně ještě dle chuti doslaďte. Pak opět vařte a míchejte, dokud směs nezačne tuhnout (rosolovatět). Nakonec marmeládu nalijte do teplých sklenic a sterilujte 15 minut při 90°C.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat