Search
Close this search box.

Štiplavá hořčice zlepšuje trávení a tlumí bolest

Zdroj: Freepik.com

Hořčice jsou ozimé rostliny dosahující výšky až 150 centimetrů a kvetoucí jasně žlutými květy. Drobná kulatá semena měřící asi jeden milimetr v průměru jsou uzavřena uvnitř šešule. Botanicky patří mezi brukvovité rostliny – podobně jako zelí, kapusta, květák, řepka, křen nebo peruánská maca.

Původním regionem výskytu je Malá Asie, ale v současnosti patří mezi hlavní obchodní plodiny v Kanadě, Indii, Číně a v zemích evropského mírného pásma. Dnes jsou pěstovány tři hlavní druhy hořčice, hořčice černá (Brassica nigra) s černými semeny, hořčice sítinová (Brassica juncea) s hnědými semeny a hořčice setá (Brassica nebo Sinapis alba), jejíž semínka jsou světle žlutá. Čím jsou semínka tmavší, tím jsou ostřejší.

K čemu se hodí hořčičná semínka

Většina lidí si pod pojmem hořčice vybaví plnotučnou nebo kremžskou, za jakýsi luxus byla dříve považována dnes již běžně dostupná dijonská. Celá semínka jsme zvyklí využívat obvykle pouze při zavařování okurek. Hořčičná semínka mají ale v gastronomii úžasný potenciál. Opražením na oleji získají semínka jemnější chuť s oříškovým nádechem. Výborně se hodí pro úpravy tučnějších mas, vynikající jsou třeba při přípravě čočky, ozvláštní i pečené brambory nebo zálivky zeleninových salátů. Hořčičná semínka a olej z nich jsou tradičně používány v mnoha receptech indické kuchyně. K dispozici jsou také odrůdy hořčic, jejichž listy jsou vítanou ingrediencí čerstvých salátů.

Semínka hořčice a jejich obsah

Semínka hořčice jsou poměrně kalorická, nicméně obsahují řadu esenciálních olejů, vitamínů, minerálů, vlákniny a rostlinných proteinů. Jsou vynikajícím zdrojem vitamínů skupiny B – folátů, niacinu, thiaminu, riboflavinu, pyridoxinu a kyseliny pantothenové, které pozitivně ovlivňují funkce nervové soustavy, regulují metabolismus těla a snižují hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Obsahují antioxidanty jako vitamíny A, C, K a E, dále flavonoidy a karotenoidy včetně luteinu. Najdeme v nich také vápník, mangan, měď, železo, selen a zinek.

Blahodárné účinky hořčice

Hořčice urychluje trávení a látkovou výměnu. Je vhodná při špatné funkci střev a snížené tvorbě žluči. Používá se i při kornatění cév a proti vysokému krevnímu tlaku. Má protizánětlivé účinky, obklady z drcených sušených semen hořčice smíchaných s vodou nebo hořčičný olej ulevují od bolesti svalů, revmatických a artritických bolestí. Obklady pomáhají i proti kašli a při astmatu. Léčí poruchy spánku u žen v období menopauzy a je účinným pomocníkem při migrénách. Hořčičný olej se aplikuje na pokožku hlavy pro stimulaci růstu vlasů a své uplatnění našel už i v kosmetickém průmyslu.

Pokud si dáte párek, hořčicí k němu určitě nic nezkazíte. Naopak vám pomůže k dobrému trávení a nastartuje spalování tuků.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat