Připravte se na zimu, nastartujte imunitu

Zdroj: Freepik.com

Po svatém Václavovi někdy přijde příjemné babí léto, ale letos se ho asi už nedočkáme. Razantní změny venkovních teplot, vlhko a sychravo nás přinutily obléci si téměř zimní oblečení, omezit větrání v bytech a zapnout topení. Zejména ve velkých městech začínají po ránu otravovat vzduch v mlze uvězněné emise výfukových plynů ze studených motorů.

Je zcela přirozené, že tělo prožívá mírný šok, který se může odrazit na aktuálním zdravotním stavu nástupem respiračních obtíží nebo nemocí. Právě v tuto chvíli je důležité podpořit obranyschopnost organismu pěticí jednoduchých opatření, která pomohou přežít zimu ve zdraví a dobré kondici. Není nutné hledat pomoc v lékárně, to nejdůležitější zvládnete i bez farmacie.

1. Ve zdravém střevě zdravá imunita

Tři čtvrtiny imunitního systému spočívají ve střevech. Je tedy naprosto klíčové zajistit prospěšným bakteriím žijícím v trávicím traktu co nejpříznivější podmínky k životu. Radost jim zajisté udělá každodenní dávka prebiotické vlákniny, jejich množení akceleruje probiotická strava. Takže nezapomínejte na zeleninu a fermentované (kvašené či kysané) produkty.

2. Vitamíny a nutrienty jsou doma v kvalitním jídle

Vitamíny rozhodně nejsou pilulky, které si domů přinesete z lékárny. Vitamíny spolu s řadou tělu prospěšných minerálů a dalších výživových složek bychom měli rozhodující měrou přijímat prostřednictvím stravy. Podzim je tradiční dobou dozrávání a sklizně mnoha plodů. Je správný čas do sebe ládovat jablka, hrušky, švestky, hroznové víno, papriky a chilli papričky, dýně, cibuli, česnek, zelí, kapustu, mrkev, červenou řepu a jiné dary ze zahrádek a polí. Teď je v nich vitamínů nejvíce.

3. Bez toxinů je nám líp

Je zajímavé, že na detoxikaci organismu myslíme většinou po skončení zimy na počátku jara. Podzimní očista těla od škodlivých látek je však po letní grilovací sezóně neméně důležitá. Ideální je přidat do jídelníčku zeleninové šťávy, smoothies a zelené doplňky stravy – chlorellu, spirulinu nebo zelený ječmen. Zamezit bychom měli také možnému vnějšímu působení toxinů a mít se na pozoru před vlivem kosmetických přípravků, domácí chemie, oděvů ze syntetických vláken a všudypřítomných plastů. Najděte místo nich přírodní alternativy.

4. Bylinky – přírodní imunostimulanty

Nemusíte být zrovna odborníkem na fytoterapii, abyste si zapamatovali několik nejdůležitějších bylinek podněcujících rozvoj imunity. Zaručeně pomáhají čaje připravené z šípku, černého bezu, máty nebo řebříčku. Nezapomínejte ani na bylinky v kuchyni, které můžete mít stále za oknem – bazalku, pažitku, šalvěj a tymián, ani na léčivé koření – kurkumu, kajenský pepř a skořici. Špičkové imunostimulanty, zejména ženšen pravý, lapačo rudé a vilkakoru, dnes také koupíte jako čisté doplňky stravy bez jakýchkoliv aditiv.

Zdroj: Freepik.com

5. V klidu a bez stresu jde všechno líp

Je obecně známo, že duševní vyčerpanost, nervozita a podrážděnost poškozují obranné mechanismy imunitního systému. Naučte se proto odpočívat, a to jak fyzicky, tak i mentálně. Hledejte klid v meditaci, uměleckých činnostech, při četbě knih, poslechu hudby, relaxačních cvičeních nebo hlubokém dýchání. Při potížích s uvolněním nebo spánkem si můžete pomoci meduňkou, třezalkou, levandulí a heřmánkem. Přímo proti negativnímu působení stresu na organismus účinkují adaptogeny ašvaganda a maca. Protože se rovněž zkracuje den, snáze podléháme splínu z nedostatku slunečního svitu. Jakmile nám to denní program dovolí, měli bychom na pár hodin vyrazit do přírody a užívat si denního světla a čerstvého povětří.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat