Search
Close this search box.

Příjem proteinů lze zajistit i bez masa

Zdroj: Freepik.com

Proteiny neboli bílkoviny, jsou nezbytnou částí všech živých organismů. Jde o sloučeniny složené z takzvaných proteinogenních aminokyselin. Funkce bílkovin je hlavně stavební, tvoří podstatu tělesných struktur, jako jsou svaly, šlachy, vazy nebo srdeční svalstvo. Zajišťují ale také katalytické, regulační, obranné, transportní a zásobní biologické procesy.

Většina z nás považuje za plnohodnotné potraviny z hlediska podílu obsažených bílkovin – maso, ryby, mléčné produkty a vejce. Za přeborníky v podílu bílkovin patří hovězí maso nebo olomoucké syrečky s 30% nebo tuňák s 25%. Za zmínku stojí parmezán s 35%, které jsou ale vykoupeny finanční stránkou nákupu.

Ovšem i mezi potravinami z rostlinných zdrojů najdeme opravdové proteinové bomby. Jejich výhodou je rozhodně příznivá cena, možnost vypěstovat si některé z nich na zahrádce, dobrá stravitelnost a nízký obsah tuků. Perfektní je také jejich skladovatelnost, řada z nich na rozdíl od masa nebo mléčných výrobků nepotřebuje lednici. Jde většinou o usušená semena rostlin, která jsou dnes řazena do módní škatulky superpotravin.

Tady je 7 tipů na ty, které v suchu vydrží při běžné teplotě řadu měsíců

1. Sója

Má až 50% podíl bílkovin. Kromě sójových bobů je na trhu řada alternativních sójových produktů, například mléko, tofu nebo maso.

2. Čočka

Obsahuje 26% proteinů. Pěstuje se řada druhů a je klíčovým nutričním zdrojem pro většinu indického obyvatelstva.

3. Konopná semínka

Jsou tvořena z cca 25% jednoduchými proteiny, 31% tuky a 34% uhlohydráty. Patří mezi ideální stravu pro sportovce.

4. Hrách

Důležitá luštěnina, ve které je hodně vitamínů skupiny B, fosfor, draslík, vápník a hořčík. V loupaném hrachu proteiny představují 23% podíl hmotnostního obsahu.

Zdroj: Freepik.com

5. Quinoa

Semena merlíku čilského obsahují až 23% esenciálních bílkovin. Jsou také dobrým zdrojem některých vitamínů – thiaminu, riboflavinu, kyseliny listové, beta-karotenu, alfa-tokoferolu a vitamínu C.

6. Fazole

Fazole jsou kouzelné nejen v pohádce, mají vysoký obsah vlákniny, manganu, vitamínů B a C a 22% proteinů.

7. Chia

Chia semínka jsou bohatá na rozpustnou vlákninu, antioxidanty, vitamíny skupiny B, vitamíny C a E, vápník, železo, zinek, draslík, hořčík, fosfor. Bílkovin je v nich 21%.

Tyto potraviny je vhodné konzumovat několikrát týdně, pak určitě pocítíte pozitivní změnu a dostanete se do formy.

Tip: Víte, podle čeho poznáte, že máte nedostatek bílkovin v těle?

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám