10 benefitů každodenní konzumace lněných semínek

Len setý (Linum usitatissimum) je známá rostlina se světle modrými kvítky pěstovaná jako surovina pro textilní průmysl. Tradičně jsou také získávána olejnatá semena. A jde zřejmě o první zemědělsky produkovanou superpotravinu. Historické prameny prokazují, že lidé len pěstovali a lněná semínka baštili už před 6000 lety. O prospěšnosti lněných semen byli přesvědčeni i bez chemických analýz a lékařských studií.

Lněné semínko jako zdroj nutričních látek

My je dnes už máme k dispozici, a proto víme, že semínka jsou výjimečně bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin, vlákniny, proteinů, vitamínů skupiny B a vitamínu E, manganu, hořčíku, fosforu, selenu, železa, draslíku, zinku a mědi. Velmi důležitou složkou jsou lignany, kterých je ve lněných semínkách 7x více než v sezamových.

Nutriční složení předurčují tato malinká zlatavě hnědá semínka k tomu, aby lidské tělo velmi dobře zásobovala důležitými bílkovinami. Mají však i léčivé vlastnosti, o čemž svědčí následující přehled zdravotních výhod, které s sebou jejich pojídání nese.

Jaké zdravotní výhody tedy lněná semínka nabízí

1. Ochrana trávícího traktu

Lněná semínka uvolňují slizové látky chránící sliznice trávicího traktu, proto jsou vhodná při léčbě zánětů trávícího traktu včetně Crohnovy choroby.

2. Pomoc při zácpě

Podíl rozpustné i nerozpustné vlákniny zlepšuje dobrou funkci střev a váže na sebe velké množství škodlivin, které jsou pak spolu s ní vyloučeny.

3. Zdravá pokožka a vlasy

Tuky, vitamíny skupiny B a zinek ve lněných semínkách prospívají kůži a vlasům, zabraňují jejich dehydrataci. Zevní aplikace lněné kaše pomáhá při akné, ekzémech a hojení popálenin.

4. Štít před nemocemi z nachlazení

Protibakteriální a antivirové působení lignanů při pravidelném užívání přináší zlepšení odolnosti vůči respiračním chorobám a chřipkovým onemocněním.

5. Prevence před rakovinou

Lněný olej je zásobárnou velmi účinných antioxidantů, které omezují poškození buněk volnými radikály, a proto je dobrou prevencí před onkologickými onemocněními.

6. Zmenšení rizika kardiovaskulárních chorob

Konzumace lněných semen přispívá ke stabilizaci myokardu a má příznivý vliv na regenerační procesy buněčné výstelky cév. Draslík upravuje vysoký krevní tlak.

7. Snížení hladiny cholesterolu

Omega-3 mastné kyseliny inhibují produkci škodlivého LDL cholesterolu a snižují jeho kumulaci v cévních stěnách.

8. Detoxikace jater

Lněná semínka nebo olej užívaný vnitřně vykazují výborné výsledky při řešení problémů s játry a urychluje rychlejší vylučování toxinů.

9. Stabilizace cukru v krvi

Rozpustná vláknina zpomaluje vstřebávání glukózy prostřednictvím tenkého střeva a zabraňuje rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi po jídle.

10. Stop pro potíže spojené s menopauzou

Lignany ve lnu jsou prospěšné pro ženy v menopauze. Poslouží jako přírodní alternativa hormonální substituční terapie, protože vykazují estrogenní vlastnosti a snižují riziko osteoporózy.

Lněná semínka jsou bezlepková, což je jejich další silnou stránkou. Dopřát si je proto v rozumném množství (2-3 lžičky denně) může opravdu každý. Nejlepší jsou tepelně neupravená, buď celá nebo rozdrcená či rozemletá.  Ženy by měly zpozornět, především ty, které touží po větším poprsí. Lněná semínka totiž patří na seznam potravin a bylinek pro zvětšení poprsí.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat