Festivaly si užijte raději bez energy drinků

dance-party

Energetické nápoje se pro část mladé generaci staly součástí běžného pitného režimu. Jiní po nich sáhnou na různých kulturních, zejména hudebních a tanečních akcích, aby se zbavili únavy a tělo vyburcovali k většímu výkonu. Existuje již však celá řada seriózních studií, které upozorňují na zdravotní rizika spojená s jejich konzumací.

Co obsahují energetické nápoje

Typický energetický nápoj obsahuje několik základních složek, které mají i své minusy.

Na prvním místě je kofein, látka obecně známá a tolerovaná jako bezpečná a legální stimulující droga. Kvůli nižší ceně výrobci používají kofein syntetický, který je tělem rychle vstřebatelný, jeho účinek také rychle odezní. Množství v jedné plechovce odpovídá přibližně dvěma šálkům kávy, což je polovina maximální doporučené denní dávky. Nadměrná dávka zvyšuje krevní tlak a hrozí srdeční komplikace. U některých lidí silně dráždí žaludek. Při pití s alkoholem potlačuje příznaky opilosti, vede k přecenění vlastních sil, silně dehydratuje organismus.

Cukr

Cukr je druhou základní složkou, kterou energetické nápoje obsahují. Jde o palivo, které sice naše tělo potřebuje, u energeťáků ovšem často v obrovském množství. Pro diabetiky je to odjištěný granát. Obecně zvyšuje riziko obezity. V kombinaci s kyselinami obsaženými v nápojích narušuje zubní sklovinu.

Vitamíny skupiny B

Vitamíny skupiny B jsou důležité pro metabolismus. Napomáhají v těle přeměně jídla na energii. Ve vyvážené stravě obvykle přijímáme dostatek všech složek komplexu vitamínů B. Vitamíny B6 a B12 se při perorálním užití vstřebávají minimálně takže jejich obsah v drincích je značně diskutabilní.

Taurin

Taurin pomáhá regulovat srdeční tep, stahy svalů a energetické hladiny. Urychluje odbourávání kyseliny mléčné ze svalů. Zdravé tělo si jej produkuje samo v adekvátním množstní. Do nápojů je přidáván taurin syntetický. Jde vlastně o nošení dříví do lesa. Při nadměrném užívání byly pozorovány obtíže jako průjmy nebo sklon k alergickým reakcím, nicméně je považován za bezpečný.

Rostlinné výtažky

Rostlinné výtažky, např. extrakty z guarany, ženšenu nebo kotvičníku, jsou často v nápojích pouze pro vyvolání dojmu, že funguje na základě účinku přírodních složek. Jde o velkou blamáž, obsažené množství je příliš malé k vyvolání deklarovaného účinku.

Konzumenti energetických nápojů uvádí negativní účinky jako třes, nervozitu, bušení srdce, trávicí problémy, bolesti hlavy, bolesti na hrudi a záchvaty.


Nahraďte „energeťáky“ rostlinnými doplňky stravy

Doporučujeme raději čerpat energii z čistých rostlinných doplňků stravy, např. z Chlorelly. Chlorella je tělem zpracováván pozvolna, povzbuzující účinek přichází s dlouhodobým užíváním chlorelly. Není sice okamžitý, pokud chlorellu zapojíte do svého denního jídelníčku, rozdíl brzy poznáte.  Nezapomeňte na odpovídající příjem tekutin bez alkoholu, pravidelné jídlo a nepodceňujte dlouhodobý spánkový deficit. Tělo si po mnohahodinovém křepčení potřebuje odpočinout.

Tip: Další tipy na doplnění energie najdete v tomto článku.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat