Vařte ze sezonních surovin – prospějete svému zdraví i peněžence

rajčata ze zahrádky

V současné době není problém koupit jahody i v zimě. Zkoušeli jste ale někdy srovnat chuť těch, které kupujete v zimě a těch od babičky nebo z trhů v létě? Jíst sezónní potraviny není jen o chuti, ale také o zdraví a ušetřených penězích.

Ať je léto nebo zima, v každém ročním období překypují regály supermarketů množstvím všelijakých potravin. Vychutnávat si exotické plody v zimě? Na první pohled na tom není nic zvláštního, že? Podívejte se na to však z té druhé stránky. Takové plody často podstupují dlouhou cestu, než dorazí k nám. Aby se při přepravě nezkazily, jsou sklizeny ještě nedozrálé nebo se přepravují zmražené. Dovoz exotických plodin probíhá povětšinou masově, a čím masovější tento průmysl je, tím více jsou na polích používány chemikálie. Naopak suroviny sezónní jsou sklízeny ve zralém stavu, dostatečně dlouho na ně svítilo slunce, a proto nemuselo být vynaloženo tolik chemikálií.

Roční období

Tělo si samo řekne, co potřebuje, musíme ho ale poslouchat. Vezměme si to hezky popořádku, v každém ročním období potřebuje tělo jinou stravu. Začněme tedy jarem.

Jaro

Jaro je obdobím velkých úklidů nejen doma, ale i v těle. Mnoho lidí podstupuje detox organismu, díky kterému se zbaví škodlivin a tuků, které jsou v těle přebytečné. Někteří také drží na jaře půst, pokud se pro něj rozhodnete i vy, nezapomeňte zvýšit přísun tekutin. Mezi potraviny, které by se měly v jarním jídelníčku objevit patří zelené natě, jako je například pažitka, petržel nebo řeřicha. Čerstvou sezónní zeleninu, ředkvičky a saláty, můžeme doplnit i o rychle kvašenou zeleninu. Obecně platí, že na jaře bychom se měli vyhýbat mastným a příliš soleným či kořeněným jídlům, protože naše tělo se potřebuje pročistit a odpočinout si.

Léto

V létě si jídelníček žádá ještě výraznější odlehčení. Čerstvé ovoce a zelenina hraje hlavní roli. Jíst více salátů, více luštěnin, pít více vody (TIP: můžete do ní přidat například čerstvé ovoce – borůvky, jahody, ale i bylinky – mátu, meduňku, levanduli) nebo si dejte třeba studený matcha tea. Naopak je dobré vyhnout se tučným mléčným výrobkům (smetana, tučné sýry,…), uzeninám a sladkostem. Mnoho lidí se mylně domnívá, že teplá strava k létu nepatří. Opak je pravdou. Rizoto, teplé polévky či věci z grilu, to je to pravé. Pokud tedy zařadíte do svého letního jídelníčku i teplou stravu, můžete předejít mnoha zažívacím potížím.

Podzim

Na podzim může přijít únava, ale i té se vyváženým jídelníčkem dá do jisté míry přecházet. Mezi podzimní ovoce řadíme především jablka, hrušky a švestky, ze zeleniny potom dýně, cukety, květák, kořenovou zeleninu, červenou řepu a brambory. Podpořit imunitu můžete cibulí, česnekem, křenem či medem. A nezapomínejte ani na bylinkové čaje – heřmánkový, šalvějový či lipový podpoří imunitu a zahřejí. Polévky, pečená zelenina, zeleninové omáčky, bramborové kaše, dušené maso, to vše patří k podzimu.

Zima

Ideálním způsobem úpravy jídla v zimních měsících je dušení, pečení a pomalé vaření. Obecně se jídelníček velmi podobá tomu podzimnímu. Čaje a polévky jsou na prvních příčkách. Vařené luštěniny (čočka, fazole,…) i obiloviny v podobě kaší či jako zahuštění do polévek (jáhly, oves, pohanka…) pomáhají chránit náš organismus před nežádoucími vlivy. Máte chuť na něco sladkého? Dejte si křížaly (sušené plátky jablek), rozinky nebo sušené plátky hrušek.

Nevíte si rady se sezónním jídelníčkem? Podívejte se na stránku www.igurmet.cz, kde naleznete spoustu sezónních receptů, rozdělených podle měsíců a surovin, na stránce www.celorocnikucharka.cz také najdete spoustu sezónních receptů, ne všechny jsou však z lokálních surovin.

Chtěli byste vařit sezónně a lokálně, ale nevíte, kde potraviny nakoupit? Ve většině měst již fungují farmářské trhy, pokud však ve vašem městě či vesnici ještě nejsou, podívejte se na stránku  www.sousedovazahrada.cz, na které naleznete spoustu produktů, nabízených farmáři a lidmi se zahrádkou ve vašem okolí.

Výhody sezónního stravování

Nakonec si ještě shrneme, jaké výhody přináší sezónní (a lokální) stravování.

+ UŠETŘÍTE PENÍZE – jahody v zimě stojí často trojnásobek ceny co v létě, stejně tak i další potraviny

+ UŠETŘÍTE PLANETU – to, že máme v regálech neustále exotické ovoce, není jen tak, musí k nám doputovat často až přes půlku zeměkoule. Taková cesta pak zanechá nezanedbatelnou uhlíkovou stopu. Pokud budete nakupovat sezónní produkty od lokálních dodavatelů, žádné letadlo letět nemusí.

+ PODPOŘÍTE ČESKÉ FARMÁŘE – vyrazte na farmářské trhy a podpořte tak lokální prodejce a tím i celé naše zemědělství

+ LEPŠÍ CHUŤ – pochutnejte si na sezónním ovoci a zelenině, dozraje přímo na sluníčku a nebude potřebovat žádné přidané chemikálie

+ VÍCE ZDRAVÍ PROSPĚŠNÝCH LÁTEK – dovážené, uměle dozrávané a dlouho skladované plody nikdy nebudou mít v sobě tolik vitamínů, minerálů, antioxidantů a dalších prospěšných látek jako čerstvé plodiny

Tento způsob stravování není obtížný a přináší spoustu benefitů, tak proč to aspoň nezkusit?

Close