Potraviny, které zostří zrak

Zdroj: Freepik.com

Displeje na nás číhají na každém kroku, neustále sledujeme monitory, televizory, displeje telefonů a tabletů. Naše oči jsou namáhané více než kdy dřív. Pokud k tomuto faktoru přidáme stres, nedostatek odpočinku a spánku, znečištění životního prostředí a špatné stravování, nemůžeme se divit, že brýle nasazujeme v mladším věku než generace našich prarodičů.

Eliminujte riziko poškození zraku

Riziko poškození zraku lze částečně eliminovat změnou životního stylu, ale ne vše můžeme změnit úplně. Všichni se asi neodstěhujeme do lůna přírody, nezačneme se věnovat alternativnímu zemědělství místo účetnictví, neodřízneme se od civilizace a nedáme notebooky, smartfony a TV do bazaru. V každém případě se ale můžeme alespoň pokusit o pozitivní změnu v tom, co si naložíme na talíř. Mnohokrát omílaná pravda, že jídlo působí jako jed nebo lék, platí také v případě zdraví našich očí.

Které vitamíny zařadit do jídelníčku pro ostrý zrak

Co tedy v hojné míře zařadit do jídelníčku, abychom prospěli zraku? Vědci specifikovali řadu látek, především vitamínů, které na něj mají kladný vliv.

1. Lutein

Lutein je žluté rostlinné barvivo patřící mezi karotenoidy. Vyskytuje se v sítnici ve žluté skvrně, chrání ji před oxidačním poškozením volnými radikály a vysokoenergetickými fotony. Největším zdrojem luteinu jsou květy a listy lichořeřišnice, kadeřávek, tuřín, listy pampelišky, špenát, mangold nebo kapusta.

2. Vitamín A

Je důležitou složkou zrakového pigmentu rodopsinu, který oči potřebují za nízkého osvětlení, zlepšuje barevné vnímání a je prevencí před šeroslepostí. Organismus ho vyrábí z betakarotenu, který hojně najdeme v zářivě oranžovém ovoci a zelenině – populární mrkvi, meruňkách, rajčatech, dýních a melounech nebo kukuřici. Z produktů živočišných je vhodné máslo, játra, rybí tuk a žloutky.

3. Vitamíny skupiny B

B1 je nezbytný pro zdraví optického nervu, B2 zlepšuje funkci receptorů, B3 napomáhá dobrému prokrvení očí, B5 a B6 snižují nitrooční tlak, B12 chrání oční nervy. V jídelníčku proto nezapomeňte na kvasnice, celozrnné obilniny, luštěniny a ořechy. Velké množství je v mase a sýrech, zde ale v doprovodu tuků, které bychom si měli hlídat.

4. Vitamín C

Vitamín C zmenšuje hrozbu vzniku šedého a zeleného zákalu a snižuje nitrooční tlak. Zapomeňte na citrony, ty, které se k nám dostanou na pulty, nejsou žádnou bombou. Vitamín C nejlépe doplníte koprem, paprikou, brokolicí, květákem, kedlubnami, černým rybízem, šípky, rakytníkem, kysaným zelím a bramborami vařenými ve slupce.

Zdroj: Freepik.com

5. Vitamín E

Vitamín E je známý svými antioxidačními schopnostmi, chrání před poškozením volnými radikály, je prevencí před degenerativními očními onemocněními, napomáhá lepšímu prokrvení očí. V potravinách je bohatě zastoupen v mandlích, slunečnicových semínkách, olivách, špenátu, listové zelenině, avokádu, arašídech a obilných klíčcích.

6. Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny chrání před makulární degenerací v důsledku vyššího věku a před syndromem suchého oka. Nacházejí se v tučných rybách, jako je losos, sardinky, tuňák a makrela. Pokud vám ryby nevoní, zkuste lněná semínka nebo vlašské ořechy. Potraviny obsahující omega-3 mastné kyseliny bychom měli konzumovat alespoň 2krát týdně.

V čínské medicíně je uznávána souvislost mezi stavem jater a kvalitou zraku.

Čchi jater prochází očima, a proto když jsou játra v harmonii, oči dokáží rozpoznávat patero barev.

Poruchy jater se podle ní projevují na zdraví očí. Při léčení očí je tedy vhodné posílit játra a zbavit je toxinů. Ideálními prostředky jsou ostropestřec, chlorella a spirulina. Důležité je omezení pití alkoholu a přechod na odlehčenou, méně tučnou stravu.

Tip: Máme pro vás připraveno dalších 15 přírodních pomocníků, které vám pomohou s očistou jater.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat