10 důvodů, proč se pustit do artyčoků

artycoky

Artyčoky nepatří mezi zeleninu. To, co konzumujeme, jsou poupata teplomilné trvalky příbuzné třeba slunečnici. Velké zelené růžice odrazují nepřátelsky pevnou slupkou. Ale o co nestravitelnější je svrchní vrstva, o to lahodnější překvapení nás čeká po jejím odstranění. Uvnitř artyčoků je takzvané srdíčko, zdravá a delikátní surovina pro přípravu všemožných dobrot.

Přestože si možná myslíte, že jde o nějakou módní novinku, jsou vyhledávaná již od antiky, kdy byly užívány jako afrodiziakum. Dobře je znala také ikona české gastronomie Magdalena Dobromila Rettigová, jež o nich mluvila jako o droze v pozitivním smyslu slova.

Čím jsou artyčoky zajímavé a proč si zasluhují místo na našem jídelníčku?

  1. Jsou dietní-představují pouze asi 50 kalorií na 100g
  2. Obsahují hodně vlákniny-ve 100g mají mají až 10 gramů vlákniny, což je asi třetina doporučené denní dávky
  3. Jsou zásobárnou vitamínů a minerálůvitamíny C a K, thiamin-vitamín B1, riboflavin-vitamín B2, niacin-vitamín B3, kyselina listová, biotin-vitamín H, železo, hořčík, chrom, draslík a mangan
  4. Ničí škodlivé volné radikály-artyčoky jsou vynikajícím antioxidantem
  5. Upravují trávení-pomáhají při překyselení žaludku, léčí mírný průjem, odstraňují nevolnost, nadýmání a bolesti břicha
  6. Snižují hladinu cholesterolu-působí na zdraví srdce a cév
  7. Podporují činnost mozku-zmenšují poškození neuronů, pomáhají pacientům s Alzheimerovou chorobou a rozšiřují krevní cévy zásobující mozek kyslíkem
  8. Mají protialergické účinky-najdou uplatnění při léčbě různých ekzémů
  9. Léčí játra a žlučník-zvyšují tvorbu a vylučovaní žluči, podporují detoxikační činnost jater a jejich správnou regeneraci
  10. Regulují hladinu krevního cukru-jsou vhodným léčivem při diabetu

Nemyslíte, že stojí za zkoušku? Nechte se překvapit jejich příjemnou chutí, možná si je zamilujete.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat