Nejlepší bylinky pro posílení paměti

Zdroj: Freepik.com

Slábnutí paměti nemusí být nutně procesem, který nás jednou nezvratitelně potká. Samozřejmě, pokud mu v průběhu života nahráváme nedostatečnou mentální aktivitou, nadměrnou konzumací alkoholu, drog nebo léků, zřejmě se mu nevyhneme. Rizikovými faktory jsou rovněž stres, přepracování, nedostatek spánku, nutričně málo hodnotná strava, ale také sporty, při kterých dochází k prudkým nárazům nebo otřesům – box, bojová umění, ragby, hokej, americký fotbal a podobně. A jaké bylinky využít pro posílení paměti?

Bylinky pro posílení paměti

Pro zpomalení ztráty paměťových funkcí však můžeme využít také některé z vyzkoušených bylinek. Pomáhají nás chránit před běžným zapomínáním, ale dokáží dokonce chránit mozek před chorobami jako je demence nebo Alzheimerova choroba. Působí jako blok proti nepříznivým stresorům a stimulují činnost mozku.

Ženšen pravý

Ženšen obsahuje saponiny ginsenosidy, které jsou také známé jako panaxosidy. Ginsenosidy aktivují aktivitu nervových buněk v hipokampu a jsou také užitečné pro zlepšení paměti.

Jinan dvoulaločný

Jinan brání tvorbě beta amyloidních proteinů, které způsobují Alzheimerovu chorobu. Je výbornou prevencí proti poklesu kognitivních funkcí u starších lidí, účinným doplňkem pro zlepšení paměti a stimulantem učení u pacientů trpících demencí. Vyzkoušejte Stimaral přírodní bylinný koncentrát, který obsahuje nejen extrakt z jinanu dvoulaločného. Pomáhá při koncentraci a přináší mentální pohodu. Nebo Celitin – doplňek stravy s jinanem dvoulaločným pro podporu kognitivních funkcí a mentálního zdraví.

Pupečník asijský – gotu kola

Tento adaptogen s antimikrobiálními a protizánětlivými vlastnostmi zlepšuje prokrvení mozku a je běžně užíván jako mozkové tonikum. Některé studie rovněž ukazují, že gotu kola má nootropní účinky. Zpomaluje známky stárnutí a zlepšuje koncentraci a pozornost.

Bakopa drobnolistá – brahmi

Bacopa má antioxidační účinek srovnatelný s účinkem vitamínu E a podobně jako jinan blokuje tvorbu amyloidních proteinů. Zlepšuje kognitivní funkce včetně paměti u lidí s neurodegenerativním onemocněním.

Vitánie snodárná – ašvaganda

Ašvaganda podporuje psychickou výkonost, koncentraci a vytrvalost. Pomáhá štěpit senilní plaky a neurofibrilární klubka v mozku pacientů trpících Alzheimerovou chorobou.

Rozchodnice růžová – rhodiola

Rhodiola je adaptogen normalizující oxidační procesy ve velkém mozku. Vykazuje nootropní aktivitu, zlepšuje formování a posílení paměti a zvyšuje hladinu dopaminu a serotoninu v mozku.

Šalvěj lékařská

Přestože je šalvěj ceněna především jako účinné léčivo při nachlazení a respiračních chorobách, překvapivě do výčtu jejích pozitivních účinků patří také blahodárný vliv na mozek. Pití šalvějového čaje nebo inhalace šalvějové esence jemně, avšak účinně, podporuje schopnost uchovávat vzpomínky.

Rozmarýn lékařský

Populární koření rozmarýn má široké medicínské využití, například při léčení bolesti svalů a kloubů nebo vypadávání vlasů. Herbalisté ji ovšem dobře znají jako bylinku zvyšující kapacitu paměti a posilující schopnost soustředit se.

Zdroj: Freepik.com

Klanopraška čínská – schizandra

Plody klanoprašky využívá čínská medicína mimo jiné jako medikament proti stresu, únavě, depresím a úzkostem. Povzbuzuje nervový systém, zlepšuje výkon mozku a lze ji nasadit při léčbě poruchy ADHD. Velmi efektivní je synergicky účinkující kombinace schizandry s rhodiolou a eleuterokokem ostnitým.

Indický šafrán – kurkuma

Prášek získávaný ze sušeného oddenku kurkumovníku dlouhého je nejen známým indickým kořením, ale také zdrojem kurkuminu. Toto přírodní barvivo je velmi silným antioxidantem, také inhibuje tvorbu beta-amyloidu. Další aktivní složka, turmeron, navíc podporuje proliferaci kmenových buněk mozku a jejich vývoj v neurony.

Barvínek menší – brčál

V současné době slouží většinou pouze jako půdopokryvná rostlina na okrasných zahradách. Přestože je mírně jedovatý, bývá léčiteli nasazován jako antibakteriální, antispasmotický, protirakovinný a sedativní prostředek. V listech a semenech obsažený alkaloid vincamin zlepšuje cirkulaci krve a lepší prokrvení mozku.

Fenykl obecný

Fenyklová šťáva je bohatá na draslík, který je vasodilatátorem – rozšiřuje cévy a umožňuje tak dokonalé prokrvení mozku. Posiluje také činnost mozku a kognitivní funkce. V semenech jsou zase antioxidanty kempferol a quercetin, které jsou prevencí před buněčnými degenerativními procesy.

Matcha – zelený čaj

Zelený mletý čaj z nejkvalitnějších listů čajovníku čínského je výbornou alternativou kávy v boji proti únavě a ospalosti. Polyfenolový extrakt ze zeleného čaje je silným inhibitorem acetylcholinesterázy – enzymu zodpovědného za rozpad neurotransmiteru acetylcholinu. L-theanin přítomný v čaji matcha zvyšuje produkci serotonin a dopaminu, které zlepšují náladu, koncentraci a posilují paměť.

Jak vidíte, některé bylinky na zlepšení paměti jsou zcela běžné a určitě je znáte, o těch exotických možná čtete poprvé. Určitě si však zaslouží vaši pozornost, proto si je dobře zapamatujte, dokud je čas.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat