Search
Close this search box.

Kalendář zdraví: V říjnu obraťte svou pozornost na žaludek

Zdroj: Freepik.com

V září se začal cyklus života v přírodě zpomalovat a v říjnu jsme k tomuto zpomalení již více donuceni. Náhlé ochlazení, padající rezavé listy a sychravé počasí dají naší imunitě i psychickému stavu zabrat. Říjen není o tom nastartovat produktivitu předtím, než začne padat sníh, ale má za úkol nám postupně připomenout, že se blíží zima a celkový klid je pro náš organismus zapotřebí.

Orgán, který vyžaduje v říjnu vaši speciální pozornost, je žaludek. Žaludek je součástí naší trávicí soustavy a má za úkol rozklad a trávení potravy, její mísení a posun do dvanácterníku. Přes rok se až padesát procent lidstva potýká s určitými problémy týkající se žaludku – ve formě nadýmání, říhání, vracení jídla, ostrá či tupá bolest a nevolnost. Tyto problémy se v říjnu většinou znásobí, a my vám v tomto článku představíme možnosti, jak si poradit přirozenou cestou.

Projevy oslabeného žaludku

Kromě nadýmání, bolesti a dalších výše uvedených přímých příznaků oslabení funkce žaludku jsou ukazateli i jiné a na první pohled možná nesouvisející problémy. V oblasti psychosomatiky (vnímání těla a duše jako celku) je žaludek místem přijímání, a to jak živin, tak informací a starostí. Proto mají veškeré stresové a emoční neduhy tendence projevit se jedním nebo vícero z následujících příznaků:

  • nechutenství, nebo naopak neukojený hlad
  • bolesti po jídle (počátky žaludečních vředů)
  • pocit sevřeného žaludku
  • nadýmání, říhání
  • pocit překyseleného žaludku
  • pálení žáhy
  • zácpa
  • průjem

Ale také:

  • zvýšená kazivost zubů
  • počáteční paradontóza

Tyto problémy jsou spojeny s naší psychikou a vyžadují dlouhodobou pozornost, protože mohou časem způsobovat mnohem vážnější zdravotní problémy.

První pomocí při zvýšeném stresu je stanovit si priority. Věci, které není potřeba okamžitě vyřešit, přesuňte. To se může týkat i společenských událostí, na které se necítíte připraveni, nebo z nich nejste nadšení. Tyto společenské a rodinné povinnosti velmi oslabují naší psychiku, a tudíž i celé tělo a zhoršují projevy žaludečních problémů. Není žádná ostuda, když zrušíte návštěvu tchyně, pokud se na to necítíte. Řiďte se svými pocity a vaše tělo se vám odvděčí.

Co se týče přijímání informací, o kterých učí psychosomatika, je potřeba pokusit se zpracovat náročné informace, které vás v poslední době trápí, nebo nepříjemné úkoly, které vás čekají.

Zdroj: Freepik.com

Jak na to?

Vyhraďte si každý den pár minut na reflexi svých pocitů. Představte si, co vás přes den rozčílilo, rozesmutnělo, vystresovalo, ale také rozesmálo. I když se jedná o maličkost, není dobré snažit se tento pocit v sobě udusit a soudit se za něj. Musíme si těmito pocity projít a pokusit se je pochopit, aby nás mohly v klidu opustit.

Nebuďte na sebe přísní. Všechny emoce se ve stresu násobí a působí na nás více. Pokud vám dělá problém vizualizace a pouhé přemýšlení o problému, hoďte své starosti a myšlenky na papír. Zpětná reflexe často osvětlí situaci a umožní vám naučit se lépe zpracovávat tyto informace v budoucnu.

Říjnové sezónní potraviny – preventivní léčba pro žaludek

Ovoce se během října spíše zavařuje a uskladňuje. Vybírejte proto spíše kořenovou zeleninu, luštěniny, maso a mléčné výrobky.

Sezonní zelenina:

  • lilek
  • kapusta
  • zelí
  • ledový salát
  • pekingské zelí
  • petržel
  • polníček
  • špenát
  • tuřín
  • kedluben
  • celer
  • červená řepa
  • dýně
  • houby

Sezonní ovoce:

  • jablka
  • hrušky
  • datle
  • klementinky
  • švestky

Doporučujeme se v říjnu zaměřit na jednoduché recepty a využívat menší počet surovin v jednom receptu. To zabrání přetížení a podráždění žaludku. Také teplé pokrmy jsou více vhodné, podpoříte tím vaši imunitu v chladném počasí.

Pro žaludek je důležité začít den snídaní, nejlépe mezi 7 – 9 hodinou ranní. V říjnu jsou vhodné teplé kaše – ovesné, jáhlové, pohankové či rýžové. Dodají tělu dostatek sacharidů po ránu a nejsou náročné na trávení.

Pro větší pocit nasycení doporučujeme přidat semínka a oříšky, pokud vám to dieta dovoluje – získáte tak z jídla větší počet proteinů a zdravých tuků. Dobrou možností je přidat přírodní proteinový prášek, který je vyrobený převážně z rostlinných proteinů.

Zdroj: Freepik.com

Boj s překyselením žaludku

Překyselení se často projevuje bolestí či nevolností žaludku po jídle. Čas od času je tento jev normální a stává se běžně každému člověku. Pokud se ovšem projevy překyselení nezlepšují, je potřeba jim začít věnovat zvýšenou pozornost.

Překyselení způsobuje/zhoršuje:

  • kouření
  • konzumace alkoholu
  • dlouhodobý stres
  • konzumace těžkých a tučných jídel
  • nedostatek tekutin
  • konzumace kávy

Pro zmírnění projevů překyselení je tedy vhodné omezit výše uvedené body. Jezte pomalu a v klidném prostředí, nejlépe bez jiných podnětů, jako jsou televize nebo počítač, a snažte se, abyste si každé sousto vychutnali a pocítili, jak na vaše tělo působí.

Bylinky vhodné pro podrážděný žaludek:

  • pelyněk (velmi účinný, ale hořký)
  • fenykl
  • puškovec
  • máta peprná
  • sporýš
  • bazalka
  • řebříček
  • čekanka
  • zeměžluč
  • heřmánek
  • hořec
  • majoránka
  • bobkový list
  • vachta trojlistá
  • meduňka
  • smetánka lékařská
  • zázvor pravý
  • anýz
  • kopr
  • kmín

Existuje velké množství bylinek na pomoc se žaludkem a trávením. Často také můžete najít bylinné směsi, se správnými poměry bylin na konkrétní problém. Je potřeba ale upozornit, že byliny, které jsou vhodné pro pomoc se žaludečními problémy, mají obvykle hořkou chuť kvůli obsahu tzv. hořčin.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se dostat do formy po porodu

Porod je jedinečným a krásným zážitkem, který přináší radost, ale také změny na vašem těle. Po příchodu nového člena rodiny se mnoho

Tělo a kondice

5 tipů, jak zatočit se špatnou kondicí

Špatná kondice může ovlivnit náš každodenní život a bránit nám v plném využití našeho potenciálu. Ale nezoufejte! Existuje několik tipů, které vám