Kalendář zdraví: V říjnu obraťte svou pozornost na žaludek

Láska prochází žaludkem, ale pouze když správně funguje. Toto rčení nám jen potvrzuje, že žaludek je hlavním receptorem pro zpracování emocí. Jak ale podpořit správné fungování žaludku?

V září se začal cyklus života v přírodě zpomalovat a v říjnu jsme k tomuto zpomalení již více donuceni. Náhlé ochlazení, padající rezavé listy a sychravé počasí dají naší imunitě i psychickému stavu zabrat.  Říjen není o tom nastartovat produktivitu před tím, než začne padat sníh, ale má za úkol nám postupně připomenout, že se blíží zima a celkový klid je pro náš organismus zapotřebí.

Orgán, který vyžaduje v říjnu vaši speciální pozornost je žaludek. Žaludek je součástí naší trávicí soustavy a má za úkol rozklad a trávení potravy, její mísení a posun do dvanácterníku. Přes rok se až padesát procent lidstva potýká s určitými problémy týkající se žaludku, ať už ve formě nadýmání, říhání, vracení jídla, ostrá či tupá bolest a nevolnost. Tyto problémy se v říjnu většinou znásobí, a my vám v tomto článku představíme možnosti, jak si poradit přirozenou cestou.

 

Projevy oslabeného žaludku

Kromě nadýmání, bolesti a dalších výše uvedených přímých příznaků oslabení funkce žaludku, jsou ukazateli i jiné, na první pohled možná nesouvisející problémy. V oblasti psychosomatiky (vnímání těla a duše jako celku) je žaludek místem přijímání, a to jak živin, tak informací a starostí. Proto mají  veškeré stresové a emoční neduhy tendence se projevit jedním nebo vícero z následujících příznaků:

  • nechutenství, nebo naopak neukojený hlad
  • bolesti po jídle (počátky žaludečních vředů)
  • pocit sevřeného žaludku
  • nadýmání, říhání
  • pocit překyseleného žaludku
  • pálení žáhy
  • zácpa
  • průjem

 

Ale také!

  • zvýšená kazivost zubů
  • počáteční paradontóza

Tyto problémy jsou spojeny s naší psychikou a vyžadují dlouhodobou pozornost, protože můžou časem způsobovat mnohem vážnější zdravotní problémy.

První pomocí při zvýšeném stresu je stanovit si priority. Věci, které není třeba okamžitě vyřešit, přesuňte. To se může týkat i společenských událostí, na které se necítíte připraveni, nebo z nich nejste nadšeni. Tyto společenské a rodinné povinnosti velmi oslabují naší psychiku a tedy i celé tělo a zhoršují projevy žaludečních problémů. Není žádná ostuda, když  zrušíte návštěvu tchyně, pokud se na to necítíte. Řiďte se svými pocity a vaše tělo se vám odvděčí.

Co se týče přijímání informací, o kterých učí psychosomatika, je třeba pokusit se zpracovat náročné informace, které vás v poslední době trápí, nebo nepříjemné úkoly, které vás čekají.

 

Jak na to?

Vyhraďte si každý den pár minut na reflexi svých pocitů. Představte si, co vás přes den rozčílilo, rozesmutnělo, vystresovalo, ale i rozesmálo. I když se jedná o maličkost, není dobré snažit se tento pocit v sobě udusit a soudit se za něj. Musíme si těmito pocity projít a pokusit se je pochopit, aby nás mohly v klidu opustit.

Nebuďte na sebe přísní. Všechny emoce se ve stresu násobí a působí na nás více. Pokud vám dělá problém vizualizace a pouhé přemýšlení o problému, hoďte své starosti a myšlenky na papír. Zpětná reflexe často osvětlí situaci a umožní vám naučit se lépe zpracovávat tyto informace v budoucnu.

 

Říjnové sezónní potraviny preventivní léčba pro žaludek

Ovoce se během října spíše zavařuje a uskladňuje. Vybírejte pro spíše kořenovou zeleninu, luštěniny, maso a mléčné výrobky.

 

Sezonní zelenina:

  • lilek
  • kapusta
  • zelí
  • ledový salát
  • pekingské zelí
  • petržel
  • polníček
  • špenát
  • tuřín
  • kedluben
  • celer
  • červená řepa
  • dýně
  • houby

 

Sezonní ovoce:

  • jablka
  • hrušky
  • datle
  • klementinky
  • švestky

Doporučujeme se v říjnu zaměřit na jednoduché recepty a využívat menší počet surovin v jednom receptu. To zabrání přetížení a podráždění žaludku. Také teplé pokrmy jsou více vhodné, podpoříte tím vaši imunitu v chladném počasí.

Pro žaludek je důležité začít den snídaní, nejlépe mezi 7 – 9 hodinou ranní. V říjnu jsou vhodné teplé kaše, ať už ovesné, jáhlové, pohankové či rýžové. Dodají tělu dostatek sacharidů po ránu a nejsou náročné na trávení.

Pro větší pocit nasycení doporučujeme přidat semínka a oříšky, pokud vám to dieta dovoluje – získáte tak z jídla větší počet proteinů a zdravých tuků. Dobrou možností je přidat přírodní proteinový prášek, vyrobený převážně z rostlinných proteinů.

 

Boj s překyselením žaludku

Překyselení se často projevuje bolestí či nevolností žaludku po jídle. Čas od času je tento jev normální a stává se běžně každému člověku. Pokud se ovšem projevy překyselení nezlepšují, je třeba jim začít věnovat zvýšenou pozornost.

 

Překyselení způsobuje/zhoršuje:

  • kouření
  • konzumace alkoholu
  • dlouhodobý stres
  • konzumace těžkých a tučných jídel
  • nedostatek tekutin
  • konzumace kávy

Pro zmírnění projevů překyselení je tedy vhodné omezit výše uvedené body. Jezte pomalu v klidném prostředí nejlépe bez jiných podnětů jako jsou televize nebo počítač a snažte si každé sousto vychutnat a pocítit, jak na vaše tělo působí.

 

Bylinky vhodné pro podrážděný žaludek:

  • pelyněk (velmi účinný, ale hořký)
  • fenykl
  • puškovec
  • máta peprná
  • sporýš
  • bazalka
  • řebříček
  • čekanka
  • zeměžluč
  • heřmánek
  • hořec
  • majoránka
  • bobkový list
  • vachta trojlistá
  • meduňka
  • smetánka lékařská
  • zázvor pravý
  • anýz
  • kopr
  • kmín

Existuje velké množství bylinek na pomoc žaludkem a trávením. Často také můžete najít bylinné směsi, se správnými poměry bylin na konkrétní problém. Je třeba ale upozornit, že většina bylin, které jsou vhodné pro pomoc se žaludečními problémy, má hořkou chuť kvůli obsahu tzv. hořčin.

 

 

Close