Sychravé počasí a jeho vliv na naši náladu

Zdroj: Freepik.com

Máme tu listopad a už nemáme moc šanci se přes týden probouzet se sluníčkem. Naopak jsme rádi, když ho uvidíme na cestě do práce. Kolem jsou všichni unavení a pomalu se blížící svátky nás nutí přemýšlet o tom, co všechno je potřeba zařídit. A začíná toho prostě být moc. My vás chápeme a cítíme to stejně. 

SAD neboli seasonal affective dissorder je anglické pojmenování psychické a emoční přecitlivělosti na chmurné počasí. SAD může působit v mírné formě, kdy si pouze uvědomíte následek toho, že je více dní zamračeno, ale může vyvolat i silnější reakce, které mohou být zaměnitelné s depresí. Být smutný, když je venku tma, zima a mlha je naprosto běžné a nemusíte se kvůli tomu cítit špatně.

Když nám chybí slunce

Slunce je v letních měsících jedním z hlavních zdrojů vitamínu D, který je důležitý pro vstřebávání ostatních vitamínů a minerálních látek. Čím méně je naše pokožka vystavována slunečním paprskům, tím se zhoršuje vstřebávání vitamínů, které naše tělo potřebuje. Snažte se přes chladné měsíce zvýšit příjem „déčka“ přes potraviny, které jíte. Nejvíce ho obsahují tučné ryby jako je makrela (ale i ty ostatní), dále je v mase, žloutcích a mléčných výrobcích.

Pokud jste vegan/ka, nezoufejte, máme i pro vás tip, jak nepřijít o zdroj „déčka“ – vrhněte se na oves, sójové mléko, tofu, houby a pomerančové džusy s dužinou prodávané v obchodech – bývá do nich „déčko“ přidáváno.

Rady pro všechny – od lehkých splínů po deprese:

Nevyhýbejte se pohybu venku. Naopak! Vystupte z autobusu o zastávku dřív (pokud není jedna zastávka 5 kilometrů) a projděte se po práci. Nebo si naplánujte na víkend lehkou procházku v přírodě a kochejte se tím, že i v ošklivém počasí si lze užít například čerstvý vzduch, zbarvené křupající listy pod nohama a kávičku v kavárně, na kterou narazíte po cestě.

Pohyb venku vám také pomůže lépe se aklimatizovat na změnu počasí a může mít pozitivní následky na váš imunitní systém. Kromě procházek, které ocení vaše plíce a srdce, nezapomínejte zapojit protahovací a posilovací cvičení doma či v posilovně, abyste měli silné kosti, chrupavky a svaly. Až budete staří, budete rádi, že jste celý život dbali o svůj pohybový systém!

Nepodceňujte sílu teplých nápojů! Čaje, které máte rádi, by měly být vaším nejlepším přítelem v nadcházejících měsících. Nejenže zahřejí fyzicky, ale pocit pití teplého čaje, když je venku ošklivé počasí, je k nezaplacení. Dopoledne se doporučují pít třeba černé čaje, pokud vám nechutnají, oceníte zelené či bílé.

Po ránu vás pomohou svým obsahem teinu připravit na náročný den a nastartují vaše zažívání. Po obědě do 3-4 hodiny si můžete dát další porci, pokud nejste velmi citliví na kofein. Na večer již nedoporučujeme čaje s obsahem teinu, tak si dopřejte bylinkový, ovocný čaj nebo rooibos. Čajové směsi jsou příjemné, když vás omrzí pořád si kupovat třešňový čaj.

Zdroj: Freepik.com

Nepřidávejte si starosti navíc. Věříme, že toho už tak máte hodně. Proto až se šéf bude ptát, jestli můžete přijít i o víkendu nebo vás kolega požádá, abyste za něj vzali směnu navíc, vzpomeňte si na svoje zdraví. Jedna věc je pomoct ve firmě a druhá je dávat přednost pomoci ostatním než sobě.

Bylinky, které jsou vhodné pro boj se splínem, úzkostí, stresem a depresí.

Předtím než nasadíte nějaké bylinky se poraďte se svým lékařem a vždy si čtěte příbalové informace, protože bylinky se nemusí snášet se všemi léky, které berete nebo nemusí být vhodné pro těhotné atd. 

Rozmarýn a majoránka – přidávejte je více do receptů, nebo si z nich uvařte čaj. 

Andělika – velmi účinná na úzkosti ovlivňující zažívání. Je ale problémová, pokud máte nemocná játra a má další omezení.

Heřmánek a meduňka – bylinky známé svým uklidňujícím účinkem, typicky dobře snášené a nemají příliš silnou chuť.

Kotvičník – nejenže je dobrý pro vyrovnání hormonů u žen a zvýšení potence u mužů, je skvělý také pro balancování nálady.

Ašvaganda – zázračná bylina, velmi účinná na zpomalení stárnutí, detoxikaci a deprese.

Kozlík odvar či čaj z kozlíku může někomu nepříjemně páchnout, ale účinky na klidný spánek se mu nezapřou.

Třezalka  pokud máte silné potíže s depresemi a neberete žádnou jinou medikaci, nadhoďte třezalku před vaším lékařem.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat