Petržel vylepší pokrmy i stavbu kostí

nat-petrzele

Petržel zahradní (Petroselinum crispum) se pěstuje již více jak 2000 let. Je to zelená dvouletá rostlina, jejíž domovem je Evropa a východní Středomoří. Zužitkovat se dají listy, kořeny, semena a olej. Z počátku se petržel užívala pouze pro její léčivá aktiva, o kterých dnes mnozí nemáme ani tušení. Středověcí a renesanční bylináři léčili pomocí této rostliny potíže s ledvinami a žaludkem. Sloužila také jako prevence proti infekcím a přinášela úlevu při bodnutí hmyzem.

Petržel a cenné látky v ní obsažené

Dnes když se řekne petržel, každý si představí, jak plave v polévce nebo zdobí obložený chlebíček. Ano, je chutnou součástí pokrmů a příloh, ale je hlavně léčivkou. Její jasně zelená barva značí vysoký obsah chlorofylu, který působí proti choroboplodným bakteriím, brání infekcím, ničí tělesné zápachy, pomáhá při tvorbě červených krvinek a celkově detoxikuje. Petržel je také zdrojem vitamínů A, C a K. Vitamín K je důležitý jako prevence proti osteoporóze, pro správnou stavbu kostí a udržuje korektní srážení krve. Obsažené esenciální oleje napomohou odbourávání volných radikálů. Přírodní kyseliny, chlorofyl a enzymy pomáhají redukovat jedy, plyny a tím pádem i nafouklá břicha.

Petržel pomáhá i jako obklad na rány a potlučeniny

Tato bylinka se dá užívat také externě jako obklad na modřiny, potlučeniny a rány, které se pomalu hojí. Čaj z kořene petrželky se užívá při léčbě ledvinových kamenů, infekcí močového měchýře, pro lepší trávení nebo také proti rýmě a chřipce.

Petržel je pro naše zdraví obrovským přínosem a má ji doma snad každý ať už čerstvou nebo sušenou. Takže až budete příště dochucovat petrželí polévku pro své milované, nešetřete a přidejte minimálně dvojnásobně více než jste zvyklí.

Zjistěte, které další bylinky nesmí v kuchyni chybět a vytvořte si doma malou zelenou oázu klidu a vůní.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat