Kurkuma povzbudí regeneraci mozku

Zdroj: Freepik.com

Žlutý prášek známý jako kurkuma nebo indický šafrán je produktem mletí oddenku kurkumovníku dlouhého (Curcuma longa). Koření je charakteristické silnou vůní a pepřovitě hořčičnou chutí, která je způsobena obsahem aromatických silic. V kurkumě jsou přítomny sloučeniny jako limonen, kamfen, alfapinen a betapinen, cineol, antioxidant kurkumin a také turmeron.

Látka jménem tumeron

Právě poslední zmíněná látka – turmeron se stala v posledních letech předmětem zájmu vědců. Provedené studie ukázaly, že má potenciál zrychlovat růst nervových buněk. Turmeron rovněž stimuloval tvorbu neurálních kmenových buněk, které mají zásadní vliv na obnovu poškozených částí mozku. Kurkuma tedy může podpořit samoregenerační schopnosti mozku, což je zajímavé především pro lidi postižené Alzheimerovou chorobou nebo ty, kteří prodělali mozkovou mrtvici.

Kurkuminoid kurkumin

Na mozkové funkce a mentální výkon má rovněž vliv nejznámější kurkuminoid kurkumin. Chrání nervové buňky před poškozením volnými radikály a posiluje jejich synapse. Díky pozitivnímu vlivu na kardiovaskulární systém, hladinu cholesterolu a krvetvorbu podporuje přísun kvalitní a dobře okysličené krve do mozkové tkáně. Kurkumin vykazuje ale také další příznivé zdravotní dopady. Pomáhá detoxikovat játra, zlepšuje trávení, snižuje překyselení organismu a pomáhá v hubnutí. Působí silně protizánětlivě, tlumí bolest, snižuje riziko vzniku rakoviny a diabetu.

Zajímavostí je, že kurkumin je dnes běžně v potravinářství užíván jako barvivo a antioxidant. Na etiketách ho najdete pod označením E100 a bát se ho rozhodně nemusíte, jde o přírodní látku, která na rozdíl od mnoha jiných aditiv nemá škodlivé účinky.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat