Které bylinky nesmí chybět v kuchyni?

Zdroj: Freepik.com

Čím nejčastěji dochucujete jídlo kromě soli a pepře? Možná je to oregano, majoránka nebo tymián. Tyto bylinky tvoří základ mnoha chutných pokrmů. Krásně voní, chutnají i vypadají a zvládnete si je doma vypěstovat úplně sami. Přečtěte si pár tipů, jak s pěstováním bylinek začít.

A teď už si pojďme říct něco bližšího o bylinkách, které by vám zkrátka a dobře neměly chybět v kuchyni.

Oregano

  • oregano neboli dobromysl obecná vám nesmí chybět, pokud máte rádi italskou kuchyni, třeba pizzu
  • pokud byste ho chtěli pěstovat na zahrádce, myslete na to, že potřebuje suché a slunné místo

Petrželka

  • petrželka je ideální bylinkou k ozdobování pokrmů či do polévek
  • čaj z této rostliny pomáhá při potížích s ledvinami a močovým měchýřem
  • jestliže se rozhodnete pěstovat si ji doma, nejlépe jí bude v propustné výživné půdě v polostínu, můžete si ji ale klidně vypěstovat přímo v bytě v truhlíku

Majoránka

  • majoránka patří mezi bylinky, bez kterých si nedokážeme představit lecjaký zázrak české gastronomie, například bramboráky
  • kromě toho, že skvěle chutná, má i blahodárné účinky na naše tělo – uvolňuje křeče, posiluje nervový systém, a pokud si z ní uvaříte čaj, může vám pomoci při bolestech hlavy
  • pokud byste si ji chtěli vypěstovat na zahradě, dopřejte jí slunné místo s propustnou půdou

Bazalka

  • bazalka je nejlepší čerstvá, hodí se k přípravě pokrmů ze Středomoří
  • tuto bylinku oceníte nejen v kuchyni, ale také v lékárničce, působí totiž proti zácpě, při bodnutí hmyzem, a dokonce zmírňuje i bolesti hlavy

Tymián

  • tymián je silně aromatická rostlinka, proto se skvěle hodí do marinád, omáček i dipů
  • kromě gastronomie se však pro své blahodárné účinky na náš organismus hojně používá také ve farmaceutickém (sirupy proti kašli atd.) a kosmetickém průmyslu
  • pokud si ho chcete pěstovat doma, vyberte mu slunné místo se sušší půdou

Šalvěj

  • šalvěj patří mezi trvalky a rozhodně by vám neměla chybět na zahrádce a v kuchyni
  • ideální je při dochucování ryb, vepřového masa, zvěřiny, omáček a podobných pokrmů
  • má protizánětlivé účinky, pomáhá proti stresu a nadýmání, pokud ji chcete používat zevně, je skvělá při léčbě aftů a bolestí zubů
Zdroj: Freepik.com

Rozmarýn

  • rozmarýn bývá často sázen jako okrasná rostlina, všichni však víme, že výborně funguje jako koření při pečení masa, úpravě zeleniny a do polévek
  • tato bylinka má ale více využití než pouze v kuchyni, pokud si ji usušíte, dáte do pytlíčku a ten umístíte do skříně, měl by posloužit jako ochrana proti molům a jako většina bylinek má i rozmarýn léčivé schopnosti – pomáhá lepšímu trávení, působí proti nadýmání a napomáhá při nízkém krevním tlaku

Máta

  • máta není jen symbolem osvěžení v létě, oceníte ji při přípravě studených i teplých nápojů, moučníků, ale také jako přísadu do těstovin či jako součást zálivky na salát
  • máta je známá léčivka, pokud se rozhodnete pro vnější použití, její odvar je výborný jako výplach při bolestech zubů, čerstvé lístky si pak můžete přidat do koupele jako osvěžující prvek, své uplatnění má ale zejména při všemožných žaludečních potížích, např. při nevolnosti, když máte kocovinu
  • tuto bylinku si docela snadno vypěstujete i doma, je to mrazuvzdorná trvalka, která má ráda slunné či polostinné místo

Pažitka

  • pažitka je výborná čerstvě nasekaná v bramborech, ve svěžích tvarohových pomazánkách, v míchaných vajíčkách i salátech nebo jen tak posypaná na chleba s máslem
  • pažitku používejte vždy čerstvou, tepelnou úpravou ničíte tělu prospěšné látky, které obsahuje
  • je to mrazuvzdorná trvalka, která není náročná, můžete si ji také vypěstovat v květináči v bytě

Meduňka

  • nejčastěji tuto mrazuvzdornou trvalku používáme k přípravě čaje, avšak lístky můžete přidat také do ovocných a zeleninových salátů, nápojů a moučníků
  • lístky si můžete nasušit a použít je jako výplň do polštářku pro lepší spánek
  • meduňka je známá svými léčivými účinky – pomáhá při nespavosti, podporuje trávení a pomáhá při migrénách
Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat