Kde vzít vitamin D v zimě?

Zima už pomalu klepe na dveře a s jejím příchodem ubývá slunečných dní, které by nám dodaly dostatečné množství vitamínu D. Jak ho nejlépe doplnit?

Nejlepším způsobem, kterým doplníte množství vitamínu D, je strava. Je mnoho potravin, které obsahují dostačující množství tohoto vitamínu. Pokud si ale chcete být ještě o jistější, můžete zkusit doplnit jídelníček kapslemi hlívy ústřičné, které vitamín D obsahují.

Které potraviny zařadit do jídelníčku?

Je jich hned několik, výběr je rozmanitý, proto nemusíte mít obavy, že si nevyberete. Mnoho z nich jsou v jídelníčku celkem běžné. 

 

Olej z tresčích jater

Tresčí olej byl kdysi velice populárním doplňkem stravy. Jeho užívání vám pomůže doplnit nedostatek vitamínu D. Kromě tohoto vitamínu je bohatý i na vitamín A a polynenasycené mastné kyseliny. Udržuje zdravou pokožku a sliznici, přispívá k ukládání vápníku a fosforu v kostní tkáni. Dospělý člověk by měl užívat jednu lžíci denně, dítě půl lžíce. Pokud vás trápí chuť oleje, která není příliš vábivá, lze si koupit olej v kapslích.

 

Tučné mořské ryby

Kromě oleje z tresčích jater můžete nalézt vitamín D i v tučných mořských rybách všeobecně. Je řada ryb, mezi kterými si můžete vybrat například:

  • losos
  • tuňák
  • sardinky
  • halibut
  • makrela 
  • mečoun
  • sleď obecný

Jedna pořádná porce lososa dokáže naplnit denní příjem vitamínu D.

 

Vaječný žloutek

Pokud si připravujete rádi omeletu, přidejte v zimních obdobích o žloutek navíc. Je plný vitamínů D, A a K, které jsou rozpustné v tucích. Dále i minerály jako fosfor, železo a zinek. Pokud chcete, aby byl příjem z co nejkvalitnějších žloutků, zaměřte se na původ vajec. Kvalitou oplývají zejména vejce, která nepochází z klecového chovu, to znamená, když je jim umožněno více pohybu. 

 

Rozšířit znalosti o vitamínu D a zároveň jeho potřebě můžete zde.

Close