Kalendář zdraví: Listopad – oslabeny jsou plíce

Zdroj: Freepik.com

Plíce umožňující dýchání jsou velmi křehkým orgánem, který špatně snáší chlad typický pro listopad. Jsou to především plíce, které zajišťují pohyb a výměnu základní životodárné síly, tedy čchi. Pokud nejsou v pořádku plíce, nemůže být v pořádku ani zbytek dýchacího ústrojí – průdušky a průdušnice.

Jak poznat, že je s nimi něco v nepořádku?

Pokud dlouhodobě vnímáte některý z následujících signálů, může jít o oslabení plic:

  • výrazná únava
  • kašel
  • dušnost
  • silné bušení srdce
  • zhoršená kvalita kůže
  • špatná nálada
  • nechuť komunikovat

Jak plicím pomoct a získat znovu potřebný balanc?

Plicím škodí špatné dýchání, znečištěné ovzduší a stres.

Proto bychom měli do svého života zařadit pravidelná dechová cvičení. Někteří se mylně domnívají, že dýchat umí každý, že se jedná o naprosto přirozenou věc, na které se není co učit. Opak je ale pravdou. Ano, všichni dýcháme, ale dýcháme správně? Příkladů dechových cvičení je na internetu spousta. Základem je ale pozorování dechu. Od průchodu nosními dírkami, do hrudní dutiny a dolů směrem na bránici. Pozorování doprovodných pohybů hrudníku a břicha. Vnímání, uvědomění si dechu.

Dále bychom se měli vyhýbat znečištěnému ovzduší (a taky kouři cigaret), které se koncentruje především ve městech. Vyrazit do přírody. Dopřát plicím trochu odpočinku. Procházky a výlety můžeme plánovat i na podzim.

Jak byste charakterizovali dnešní společnost? Co je jejím typickým znakem? Kromě technologické vyspělosti a žití velké části života ve virtuálním online světě je to také stres a úzkost. Svírání hrudníku při pomyšlení na všechny povinnosti, které nás v dohledné době čekají, velká rozhodnutí, málo odpočinku a spousta práce. K plicím se vážou emoce zármutek a žal, a pokud se těmto emocím poddáme, oslabujeme tím své plíce a děláme je náchylnými na nemoci.

Plicím prospějeme dostatečným odpočinkem. Dopřát si kvalitní spánek, neponocovat. Zaměřit se sami na sebe, na své nitro. Hýbat se.

Úprava jídelníčku jako jeden z kroků pro silnější plíce

Co vypustit nebo alespoň omezit:

  • bílou mouku
  • mléčné výrobky (zahleňují nás a ochlazují organismus)
  • kávu a černý čaj
Zdroj: Freepik.com

Potraviny, které jsou vhodné:

  • z obilovin to je rýže a oves
  • z luštěnin bílé fazole a hnědá čočka
  • vhodnou zeleninou je například mrkev, celer, cibule, česnek, květák a ředkev
  • vhodným ovocem jsou jablka, hrušky, hrozny či datle
  • z koření se jedná především o skořici, anýz, zázvor, kmín a koriandr

Bylinky, které pomůžou

Vhodná je především konzumace bylinek v podobě čajů.

Plíce, jak už bylo řečeno, souvisí především s negativními emocemi, zármutkem a žalem. Pokud chceme pro své plíce jen to nejlepší, měli bychom se těmto emocím vyhýbat. Dělat vše pro vnitřní klid, pro vyrovnanost. Odpočívat, spát, trávit dostatek času na čerstvém vzduchu. Přijímat sami sebe i ostatní takové, jací jsou. Přijímat všechny situace, které si pro nás život připravil. Prostě „jen“ dýchat a žít své životy, jak nejlépe to umíme.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat