Jak úspěšně vstoupit do nového roku

Řekněme si to narovinu, rok 2020 pro mnohé nebyl tím nejlepším. Jak tedy správně vstoupit do nového roku, aby byl lepší ať se děje co se děje?

Krása měsíce ledna spočívá v naději, že nový rok bude lepší než předchozí, přináší mnoho předsevzetí, odhodlání a motivace začít znovu a lépe. V podstatě se nic neděje, jen se mění číslo, ale my to můžeme cítit jinak. Můžeme to vzít jako čáru za tím, co bylo a jako startovací čáru na cestě za splněnými sny a za novými příležitostmi.

Jak tedy úspěšně začít nový rok 2021?

 

1. Uzavřete uplynulý rok

  • Ano, říkali jsme, že uděláme čáru za tím minulým, proto taky musíme jednou provždy shrnout, co se v uplynulém roce událo, čeho bychom se chtěli následující rok vyvarovat, v čem naopak pokračovat, co můžeme ovlivnit a co ne.
  • Pokud jste si vedli diář nebo si zapisujete do kalendáře, máte to o něco lehčí, zrekapitulujte si měsíc po měsíci.
  • Ptát sami sebe se můžete například na tyto otázky:
    • Za co jsem vděčný/á?
    • Co mi udělalo největší radost?
    • Jaké sny a cíle jsem si splnil/a?
    • Co mi nejvíce bralo energii?
    • Z čeho jsem naopak energii získával/a?

 

2. Naplánujte si nový rok

  • Zkuste se zamyslet, co je vaší prioritou pro nadcházející rok a jaký je váš hlavní cíl. Až to budete mít, popřemýšlejte, jaké kroky můžete pro splnění vytyčeného cíle uskutečnit.
  • Na základě předchozího kroku si můžete také nový rok vizualizovat, a to pomocí vision boardu (nebo taky moodboardu) ať už pomocí vytisklých fotografií nalepených na papír nebo do sešitu nebo jen v digitální podobně pomocí obrázku, které najdete na internetu. Je to jen taková pomůcka, jak si lépe představit rok vašich snů.
  • Ptát sami sebe se můžete například na tyto otázky:
    • Jak se chci cítit?
    • Jaké nové návyky můžu zavést, abych se tak cítil/a?
    • Co přesně chci ve svém životě změnit?
    • Co je pro mě v životě to nejdůležitější?

 

3. Začněte!

  • Mezi vaše nové cíle/předsevzetí může patřit například věnovat se více svému tělu. Posílit svaly. Zhubnout pár kil. To jsou klasická předsevzetí mnoha lidí, které většinou hned na začátku selžou. Postarejte se o to, aby vaše cíle neselhaly. Říká se, že již po měsíci se z činnosti, kterou celý měsíc opakujete stává návyk. Zkuste tedy vydržet měsíc, třeba se pak stane přirozenou součástí života. To neplatí jen pro hubnutí, ale o jakýkoli cíl.
  • Naplánujte si to. Každý měsíc můžete začít nový cíl, nevymýšlejte si jich ale příliš mnoho, raději se soustřeďte na to pro vás skutečně nejdůležitější a pusťte se do toho naplno.
  • Pokud byste chtěli být například úspěšnější v práci, věnujte se ve svém volném čase samostudiu. Na internetu je spousta zdrojů z různých oborů zdarma, jinou možností je koupit či půjčit odbornou knížku nebo se sejít na kávu nebo online přes videohovor na konzultaci s někým z oboru.
  • Pokud chcete zlepšit vztahy v rodině, zajděte se poradit s odborníkem, přečtěte si odborné knížky, zkuste zapracovat i na sobě a na svém úhlu pohledu.
  • Předsevzetí a cílů můžete mít mnoho, proto najděte konkrétní kroky, které pro jejich splnění můžete udělat a rozplánujte si je na následující rok.

 

4. Jaké základní návyky si můžete osvojit, aby váš život byl lepší?

  • Šetřete se. Především svou psychiku. Relaxujte. Pokud je pro vás těžké najít během dne čas pro sebe, ať už na relax, čtení knížek nebo na nějakou fyzickou aktivitu, např. posilování, pak si tuto činnost zařaďte do to-do listu jako nedílnou součást dne, klidně si můžete naplánovat přesný čas, ať s tím můžete počítat. Berte to jako něco tak důležitého, jako je pracovní schůzka. Pár tipů, jak pečovat o svou psychiku už jsme sepsali dříve v tomto článku, takže pokud vás toto téma zajímá, určitě stojí za přečtení.
  • Vytvořte si rituály. Rituály jsou automatizované procesy, které se pro naši mysl stanou samozřejmostí, takže je provádíte automaticky bez většího přemlouvání. Nejčastěji to jsou ranní a večerní rituály. Můžou mít podobu péče o pleť a tělo, ale i péče o mysl nebo třeba o domácnost. Jsou to skutečně maličkosti, které pokud zařadíte do své rutiny, můžete mít mnohem kvalitnější život. Příklady, z čeho se může stát žádaná rutina se můžete dočíst v jednom z našich dřívějších článků tady.
  • Jezte zdravěji. Nemusíte se hned stát vegetariány či vegany. Stačí zařadit do svého jídelníčku pár obměn, a hlavně více přemýšlet, co kupujete a co jíte. Jde o to zkusit nové recepty, nahradit suroviny zdravějšími alternativami. Důležité je dělat to postupně, ne radikálně, ať se vám to hned na začátku nezprotiví. Někomu vyhovuje změnit vše ze dne na den, ale mnohým, kteří jedou v zajetých kolejích už opravdu dlouho to však vyhovovat nemusí. Zařaďte také do svého jídelníčku i bylinky, které mají blahodárné účinky na lidské zdraví.

 

Ať už se rozhodnete pro jakýkoli cíl, buďte na sebe hodní. Všichni jsme jen lidi a každý potřebujeme na stejnou činnost jiné množství času. Takže buďte trpěliví, nic není hned a jak se říká, na ty dobré věci se vyplatí počkat.
A hlavně, nevzdávejte se při prvním pádu!

Mějte krásný rok plný splněných přání a cílů. Opatrujte se!