Co jste možná nevěděli o chřestu

chrest

Chřest lékařský (Asparagus officinalis) je trvalá rostlina, která pochází z východního Středomoří, ale nyní se pěstuje v mnoha částech Evropy, v severní Africe a západní Asii. Většina z nás nemá chřest ve svém běžném jídelníčku. Přitom obsahuje větší množství antioxidantů než mnoho ostatních druhů zeleniny a to i v konzervovaném stavu). Chřest je potravina nízkokalorická, ale zároveň s vysokým obsahem živin.

Jaké zdraví přínosné látky obsahuje chřest

Asparagus je bohatý na kyselinu listovou, antioxidanty, vitamíny A, C, K, komplex vitamínů B, vápník a vlákninu. Látka glutathion má antioxidační a protirakovinné vlastnosti. Americký výzkum z roku 1996 ukázal, že saponinové složky rostliny in vitro potlačují růst leukemických buněk.

V období renesance byl chřest využíván zejména jako velmi účinné afrodiziakum, proto byl také zakázán v kuchyních většiny klášterů. V dnešním léčitelství je chřest užíván především při obtížích s ledvinami, močovými a ledvinovými kameny a při léčbě močových cest. Jeho detoxikační složky pomáhají vylučovat nežádoucí látky, které se v těle hromadí, a to hlavně prostřednictvím moči. Je protivirový, fungicidní a zároveň podporuje tvorbu přátelských střevních bakterií. Působí také jako srdeční tonikum a laxativum.

Vařený či zapékaný chřest – vyberte si

Pokud jste tento týden ještě neměli k obědu či večeři pokrm s chřestem, je třeba to napravit! Vařený chřest může být přílohou k masům. Výborné je i chřestové rizoto nebo těstoviny s chřestem, smetanou a parmazánem. Jako předkrm se hodí chřest zapékaný se šunkou a sýrem. Variant jak upravovat chřest je nespočet a jak říkají objevitelé chřestu Řekové: „ S chřestem nikdy nic nezkazíš“. Popusťte uzdu své kuchařské fantazii a pusťte se s chutí do chřestu.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat