Čím držet na uzdě sennou rýmu

Zdroj: Freepik.com

Podle statistik je momentálně v České republice asi 2,5 miliónu lidí, kteří se potýkají s nejrůznějšími alergiemi. Jde o alarmující číslo, které geometrickou křivkou neustále narůstá. A až čtyři pětiny z tohoto množství jsou jedinci s alergickou reakcí na pyly, které se lidově říká senná rýma.

Léčba a čím příznaky tlumit?

V současné době neexistuje jediný fungující lék na tuto nemoc. Jistě, moderní medicína a farmacie nabízí řadu preparátů, které dokáží příznaky alergie tlumit, ale v zásadě ji neléčí. Navíc mají spoustu nepříliš pozitivních účinků na organismus, o kterých se v lékařských kruzích disciplinovaně mlčí.

Na mírnější průběh alergické odpovědi organismu lze přitom využít několik bezpečných přírodních postupů. Spočívají ve změnách jídelníčku a používání víceméně dostupných bylinek. Taková terapie nejenže pomáhá sennou rýmu léčit, ale zároveň pozitivně působí na celkovou kondici těla a má modulační vliv na imunitu.

Co je dobré jíst a co raději nejíst

Prospěšné je velké množství čerstvé zeleniny a ovoce, poskytují obecně cenné živiny a vitamíny, hydratují a napomáhají tělu zbavovat se toxinů. Pokud potřebujete maso, zaměřte se na kvalitní zdroje proteinů. To ale neznamená, že si nemůžete jednou nebo dvakrát za léto dopřát pořádný flák tučnějšího masa z grilu. Losos, makrela, sleď a tuňák jsou výbornými zdroji omega 3 mastných kyselin, které mají přirozený protizánětlivý účinek. Pozor si ale dávejte na mořské plody. Systémový zánět léčí lněná a chia semínka, proto je v hojné míře přidávejte do salátů. Nešetřete za studena lisovaným olivovým olejem, který je dobře stravitelný a protizánětlivý. Z mléčných produktů preferujte kysané nebo vyráběné z kozího mléka.

Omezte konzumaci veškerých potravin obsahujících lepek. Ačkoliv nás reklamy přesvědčují o prospěšnosti rostlinných margarínů, hydrogenované oleje zhoršují zánět, takže s nimi buďte opatrní. Léto je doba hojnosti čerstvých plodin, takže se při nákupu odvraťte od polotovarů jídel a průmyslově vysoce zpracovaných potravinářských produktů.

Bylinky, které pomohou

Kopřivový čaj je lékem právě na potíže, jako jsou senná rýma a astma. Pomáhá pitná kúra po dobu 4-6 týdnů, dopřát si můžete také kopřivovou polévku nebo špenát z mladých kopřiv.

Heřmánkový čaj je přirozeným antihistaminikem. A pokud vás heřmánek neokouzlil, zkuste místo něj mátu, která skvěle chutná a pomáhá uvolnit dýchací cesty.

Zdroj: Freepik.com

Šálek zeleného čaje matcha brzdí produkci histaminu a je jedním z nejlepších prostředků pro posílení imunity. Silný nápoj plný energie je dobrým startem do nového dne, kdy jím můžete nahradit kávu, která naopak příznaky spíše zhoršuje.

V létě přijde vhod osvěžující zázvorová limonáda. Zázvor přirozeně uvolňuje průdušky a ucpaný nos. Pomáhá také uvolnit hlen, posiluje imunitní systém a funguje jako přirozené antihistaminikum. Pokud dáte přednost teplé variantě ve formě čaje, mimořádných účinků dosáhnete v kombinaci s výše zmíněným heřmánkem nebo matchou.

Mimořádně efektivním a zároveň levným receptem na sennou rýmu je kurkuma. Lžička žlutého prášku dělá opravdové divy, stačí ji rozmíchat ve vodě a vypít, nebo toto mimořádné koření intenzivně používat při vaření.

Zánět a alergie obvykle kráčí ruku v ruce. Spolehlivou odpovědí na otázku, jak zánět, alergii a astma léčit, je flavonoid quercetin. V solidním množství se skrývá třeba v cibuli nebo česneku, ale také v zelených kuchyňských bylinkách – koriandru, libečku a fenyklové nati. Stejně tak ho přijímáme z ovoce, kde vynikají zejména bobule – goji, borůvky, brusinky, černý bez a jeřabiny.

Zapalte aromalampu a nadechněte se

Některé esenciální oleje dokáží přinést při senné rýmě nečekanou úlevu a zlepšit průchodnost nosní dutiny. Působí rovněž antibakteriálně, což je vítanou pomocí pro alergiemi sužovanou sliznici náchylnou na infekce. Osvědčují se hlavně oleje z eukalyptu, máty, myrty a tea tree.

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat