Červen ve znamení péče o tenké střevo

S příchodem letního období začínáte pravděpodobně přemýšlet, jak strávíte nadcházejících několik týdnů. Zatímco někdo si představuje válení se na písečné pláži lemované křišťálově čistým mořem, někdo zase prahne po náročných horských túrách, adrenalinu a dobrodružství. Při plánování aktivit pro následující letní měsíce byste však neměli zazdít své zdraví, protože třeba právě v červnu je ohroženo tenké střevo.

Úkolem tenkého střeva je dostávat do těla potřebné živiny, často je tak označováno jako vstupní brána pro vstřebávání výživných látek a tekutin. Pokud tenké střevo nefunguje správně, projeví se to mnoha zdravotními obtížemi, přinejmenším nadýmáním, bolestmi žaludku a nekontrolovatelným průjmem. Věděli jste, že špatný stav tenkého střeva narušuje fyzickou i psychickou kondici vašeho organismu? Tenké střevo, jehož plocha je velká jako tenisový kurt, potřebuje kvalitní stravu.

Jak poznáte, že je vaše tenké střevo oslabené?

Za párový orgán tenkého střeva je považováno srdce, o kterém jsme se rozepsali před měsícem. Tenké střevo zabraňuje horkosti a velkému napětí. Jakmile se tedy ve vašem organismu objeví z jakéhokoliv důvodu napětí, tenké střevo ho odplavuje přes močový měchýř pryč z těla. Stát se tak může, že během močení ucítíte pálení či řezání, v horším případě může dojít k zánětu močového měchýře, který je velice bolestivý.

Tenké střevo tvoří dvanáctník, lačník a kyčelník. V okamžiku, kdy se naruší jedna z těchto částí střeva, mohou se objevit i problémy dalších oblastí těla včetně páteře, slinivky a sliznice. Prvotními signály oslabeného tenkého střeva však jsou bolesti žaludku, nadýmání a průjem.

Průjem může být akutní a chronický, přičemž při oslabeném tenkém střevu dochází k oběma druhům průjmu. Zároveň orgán ztrácí rozlišovací schopnost, a tak nedokáže rozpoznat, zda je průjem zapříčiněný jídlem, stresem, myšlenkami, emocemi.

Se špatným stavem tenkého střeva souvisí lepek. Pokud přijímáte přemíru lepku, poškozujete sliznice, a potom se živiny důležité pro organismus mnohem hůře vstřebávají. Další negativní vliv na tenké střevo mají:

  • stres,
  • kritičnost k sobě samému,
  • neúměrné analyzování,
  • špatná práce s dechem.

Jaké potraviny jsou pro tenké střevo důležité?

Hlavní aktivitu vyvíjí tenké střevo mezi 13. až 15. hodinou, a proto byste se v tomto čase měli vyhnout těžké stravě. Spíše se doporučují:

Přidejte do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vlákniny, naopak stopku dejte umělým potravinám, cukru, živočišnému tuku a kupovanému pečivu. Pokud se bez pečiva neobejdete, pečte si ho raději doma z potravin, které tenkému střevu prospívají. Vyhněte se také kávě a alkoholu. V ranních hodinách, ještě než posnídáte, doplňte omega 3 mastné kyseliny formou lněného či rybího oleje.

Další pravidlo byste měli dodržovat dnes a denně. Pitný režim. Co se pitného režimu týče, dejte si vodu nebo zelený čaj.

Potraviny na posílení tenkého střeva

Ovoce a zeleniny

  • Ředkvičky,
  • špenát,
  • čekanka,
  • zelené saláty,
  • okurek,
  • chřest,
  • rajčata,
  • třešně,
  • jahody,
  • maliny.

Luštěniny

  • Naklíčené mango fazolky,
  • čerstvý hrášek,
  • sojové klíčky,
  • tempeh,
  • červená fazole,
  • natto.

Přidat můžete také bezlepkové obiloviny, mezi něž spadají pohanka, jáhly, amarant či rýže. Pro jedince, kteří konzumují maso, se doporučuje skopové a jehněčí, ideálně jemně grilované obalené v bylinkách. Používejte méně soli. Jestliže dostanete chuť na mléčné výrobky, sáhněte po těch zakysaných.

Bylinky

  • Pažitka,
  • máta,
  • tymián,
  • bazalka,
  • šalvěj,
  • rozmarýn,
  • kurkuma,
  • oregano,
  • saturejka.
Close