Červen ve znamení péče o tenké střevo

Zdroj: Freepik.com

S příchodem letního období začínáte pravděpodobně přemýšlet, jak strávíte nadcházejících několik týdnů. Zatímco někdo si představuje válení se na písečné pláži lemované křišťálově čistým mořem, někdo zase prahne po náročných horských túrách, adrenalinu a dobrodružství. Při plánování aktivit pro následující letní měsíce byste však neměli zazdít své zdraví, protože třeba právě v červnu je ohroženo tenké střevo.

Úkolem tenkého střeva je dostávat do těla potřebné živiny, často je tak označováno jako vstupní brána pro vstřebávání výživných látek a tekutin. Pokud tenké střevo nefunguje správně, projeví se to mnoha zdravotními obtížemi, přinejmenším nadýmáním, bolestmi žaludku a nekontrolovatelným průjmem. Věděli jste, že špatný stav tenkého střeva narušuje fyzickou i psychickou kondici vašeho organismu? Tenké střevo, jehož plocha je velká jako tenisový kurt, potřebuje kvalitní stravu.

Jak poznáte, že je vaše tenké střevo oslabené?

Za párový orgán tenkého střeva je považováno srdce, o kterém jsme se rozepsali před měsícem. Tenké střevo zabraňuje horkosti a velkému napětí. Jakmile se tedy ve vašem organismu objeví z jakéhokoliv důvodu napětí, tenké střevo ho odplavuje přes močový měchýř pryč z těla. Stát se tak může, že během močení ucítíte pálení či řezání, v horším případě může dojít k zánětu močového měchýře, který je velice bolestivý.

Tenké střevo tvoří dvanáctník, lačník a kyčelník. V okamžiku, kdy se naruší jedna z těchto částí střeva, se mohou objevit i problémy dalších oblastí těla včetně páteře, slinivky a sliznice. Prvotními signály oslabeného tenkého střeva jsou bolesti žaludku, nadýmání a průjem.

Průjem může být akutní a chronický, přičemž při oslabeném tenkém střevu dochází k oběma druhům průjmu. Zároveň orgán ztrácí rozlišovací schopnost, a tak nedokáže rozpoznat, zda je průjem zapříčiněný jídlem, stresem, myšlenkami, emocemi.

Se špatným stavem tenkého střeva souvisí lepek. Pokud přijímáte přemíru lepku, poškozujete sliznice, a potom se živiny důležité pro organismus mnohem hůře vstřebávají. Další negativní vliv na tenké střevo mají:

  • stres
  • kritičnost k sobě samému
  • neúměrné analyzování
  • špatná práce s dechem

Jaké potraviny jsou pro tenké střevo důležité?

Hlavní aktivitu vyvíjí tenké střevo mezi 13. až 15. hodinou, a proto byste se v tomto čase měli vyhnout těžké stravě. Spíše se doporučují:

Přidejte do jídelníčku potraviny s vysokým obsahem vlákniny, naopak stopku dejte umělým potravinám, cukru, živočišnému tuku a kupovanému pečivu. Pokud se bez pečiva neobejdete, pečte si ho raději doma z potravin, které tenkému střevu prospívají. Vyhněte se také kávě a alkoholu. V ranních hodinách, ještě než posnídáte, doplňte omega 3 mastné kyseliny formou lněného či rybího oleje.

Další pravidlo byste měli dodržovat denně. Pitný režim. Co se pitného režimu týče, dejte si vodu nebo zelený čaj.

Zdroj: Freepik.com

Potraviny na posílení tenkého střeva

Ovoce a zelenina

  • ředkvičky
  • špenát
  • čekanka
  • zelené saláty
  • okurka
  • chřest
  • rajčata
  • třešně
  • jahody
  • maliny

Luštěniny

  • naklíčené mango fazolky
  • čerstvý hrášek
  • sójové klíčky
  • tempeh
  • červená fazole
  • natto

Přidat můžete také bezlepkové obiloviny, mezi které spadá pohanka, jáhly, amarant či rýže. Pro jedince, kteří konzumují maso, se doporučuje skopové a jehněčí, ideálně jemně grilované a obalené v bylinkách. Používejte méně soli. Jestliže dostanete chuť na mléčné výrobky, sáhněte po těch zakysaných.

Bylinky

  • pažitka
  • máta
  • tymián
  • bazalka
  • šalvěj
  • rozmarýn
  • kurkuma
  • oregano
  • saturejka
Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat