Bylinky a koření, které zaručeně zahřejí

Zdroj: Freepik.com

Problém může nastat, když zjistíme, že spousta zdravých receptů, se nemusí hodit do lednové zimy. Grilované kuřecí maso a salát je stereotypický příklad zdravého obědu, ale touto cestou se rozhodně nezahřejete. Máme pro vás několik tipů, jak se zdravě zahřát a zároveň vyzkoušet jiné chutě, než které jste měli o svátcích.

Teplé nápoje

Teplý nápoj byste si měli připravovat během dne několikrát, nejen dopoledne, protože vám pomůže udržet teplotu a stabilní krevní tlak. Nemusí to být nutně teplá káva, které se doporučuje maximálně jeden až dva šálky denně, poslední káva by neměla být později než ve dvě hodiny odpoledne.

Pokud nemáte rádi kávu, černý či zelený čaj je vždy dobrá varianta pro energetickou vzpruhu, ale poslední si dejte do páté hodiny odpoledne, aby vám obsah teinu nenarušil spánek.

V průběhu dne se zahřejte teplými a vlažnými bylinnými čaji. Bylinky, které jsou vhodné téměř pro všechny a účinně zahřívají, jsou šípek, heřmánek, lípa a hlavně ženšen. Dalšími bylinkami jsou také pelyněk a lékořice, ale pozor, nejsou vhodné pro těhotné a jedince s vysokým krevním tlakem.

Recept na kořeněný ranní čaj

  • Nalijte do malého kastrolu ⅔ hrnku vody, kterou přiveďte k varu.
  • Přidejte čajové lístky – ideální je černý čaj Earl Grey, English Breakfast a pu-erh – spolu s kuličkou nového koření, malou špetkou černého pepře a větší špetkou kurkumy.
  • Směs sundejte z plotny a nechte čaj louhovat podle návodu. Sceďte čaj, přidejte teplé mléko a váš kořeněný čaj je na světě. Podle chuti oslaďte a nechte se unášet novými chutěmi.

Teplé pokrmy

Jak už jsme zmínili, není ještě dostatečné teplo na čerstvé džusy a svěží saláty, proto jsme pro vás připravili seznam potravin a návrhy na zdravé recepty, které vás udrží v teple a budete se cítit skvěle.
Mezi lednové sezónní zeleniny patří cibule, česnek, růžičková kapusta, červená řepa, čínské zelí, červené a bílé zelí, pórek, petržel, dýně Hokkaidó a mrkev.

Pokud snídáte, dopřejte si klidnou a teplou snídani, doporučujeme buď vejce upravené podle vašich preferencí s celozrnným pečivem, nebo obilnou kaši, do které se hodí dát ořechy, semínka a sušené ovoce dle chuti.
K obědu či večeři si můžete dopřát všechny typy polévek, gulášů či bílkovin s přílohou a sezónní zeleninou.

Recepty, které zaručeně zahřejí tělo i duši

Receptů na krémové dýňové polévky je mnoho a každému vyhovuje něco jiného, co se týče ingrediencí, proto doporučujeme vybrat si svůj oblíbený recept a přidat do něj následující koření pro podporu zahřátí – kurkuma, pepř, kmín a petržel. Chilli se sice považuje za základní zahřívací potravinu, ale bohužel ne všechno koření, které pálí, zahřívá.

  • Tofu-knedlo-zelo je úprava tradičního českého receptu tak, aby se šetřily kalorie, ale nešetřilo se na vápníku. Tofu můžete naložit do vlastní směsi koření, nebo můžete koupit již marinované či uzené.
  • Knedlík doporučujeme spíše bramborový a vyzkoušet si ho vyrobit doma než kupovaný.
  • Zelí je skvělá sezónní potravina, může být červené i bílé, podle vaší chuti a dostupnosti.
  • Jako základ na šťávu k tofu a knedlíkům dejte větší množství česneku a cibule, kmín, máslo a sladkou papriku s pepřem a solí. 

A pak, že klasické recepty nejde upravit novému životnímu stylu a nevzdat se důležitých vitamínů a minerálů?

Sdílet na Facebooku

Audiron

Další zajímavé články

Tělo a kondice

Jak se vyhnete ranní únavě?

Známe to všichni. Vykročíme z postele levou nohou a cítíme se pod psa, ranní únava nečekaně přichází. Většinou jde pouze o chvilkový moment,

Tělo a kondice

6 projevů, že se málo hýbete

Pohyb je pro tělo velmi důležitý, zvyšuje fyzickou kondici a udržuje člověka v psychické pohodě. Jak poznat, že ho máte nedostatek a na

Tělo a kondice

Co s namoženými svaly po tréninku?

Namožení svalů potká čas od času každého, kdo pravidelně provádí fyzickou aktivitu. Je to nepříjemný problém doprovázený intenzivní bolestí a neschopností vykonávat